Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر توانبخشی شناختی رایانهای بر توانایی کارکردهای اجرایی و حل مسأله دانشآموزان با اختلال یادگیری در ریاضی بود. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و پیگیری دوماهه بود. از میان دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی با اختلال یادگیری ریاضی شهر کرج به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 40 نفر انتخاب و پس از همتاسازی با جایگزینی تصادفی در گروههای آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 50 دقیقه ای برنامة آموزش نرمافزار توانبخشی شناختی کاپتانزلاگ (نسخه 2018) را بهشیوه انفرادی دریافت کردند، در حالیکه به گروه گواه این برنامة آموزشی ارائه نشد. به منظور جمعآوری دادهها از آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین (WCST) برگ و گرانت (1948)، آزمون برج لندن (TOL) شالیس (1982)) استفاده شد. از تحلیل کوواریانس با نسخة بیست و چهارم نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده شد. توانبخشی شناختی رایانهای باعث شد که گروه آزمایش در مراحل پسآزمون و پیگیری در مقایسه با گروه گواه، درجاماندگی، زمان و کوششهای کمتری را برای رسیدن به الگو صرف کنند، انعطافپذیری شناختی آنان نیز افزایش یافت؛ همچنین زمان تأخیر، زمان آزمایش و تعداد خطای کمتری را برای حل مسأله داشتند، در حالی که تعداد مسائل حل شدة آنان افزایش یافت (01/0>p). یافتهها نشان داد برنامة توانبخشی شناختی رایانهای بر بهبود کارکردهای اجرایی و حل مسأله دانشآموزان با اختلال یادگیری در ریاضی موثر است و میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مناسب استفاده شود.
This study aimed to investigate the effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation on executive function and problem-solving of students with mathematics learning disabilities. This is a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with a control group and two-month follow-up. Among the fourth-grade male students with mathematics learning disabilities in Karaj, 40 people were selected by simple random sampling method and after matching with random replacement, they were divided into experimental (n=20) and control (n=20) groups. The subjects in the experimental group received the Captain's Log cognitive rehabilitation software Training Program (version 2018) individually for 10 sessions of 50 minutes and while the control group was not provided this training program. To collect the research data the Wisconsin Card Sorting Test (WCST) of Berg & Grant (1948), Tower of London test (TOL) of Shallice (1982) were used. The data were analyzed with a multivariate analysis of covariance (MANCOVA) test using the 24th version of SPSS. Computer cognitive rehabilitation caused the experimental group to spend less preservation time, and effort than the control group to achieve the pattern, and their cognitive flexibility increased; They also had less delay time, test time, and fewer errors to solve the problem, while their number of solved problems increased (p<0.01). The results of the present research show a computerized cognitive rehabilitation training program can be used as an appropriate method for improving executive function and problem-solving among students with mathematics learning disabilities.