Abstract:
اصولا اعتقاد به مثل: ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است در بسیاری از موارد زندگی کاربرد ندارد هر زمانی نمیتوان به درمان اختلالات خواندن و نوشتن اقدام کرد. بهترین زمان آن در کلاس اول دبستان است چرا که کودک تازه خواندن و نوشتن را آغاز کرده است. اگر این کار به پایههای بالاتر موکول گردد مشکلات فراوانی برای کودک، خانواده و معلم ایجاد خواهد نمود چون موجب عقبماندگی تحصیلی دانشآموز میگردد. پایه اول دبستان پایهای طلایی برای یادگیری تمام عمر هر فرد است. از آنجایی که مهمترین مساله یادگیری برای دانش آموزان کلاس اول مساله ی نوشتن و تقویت مهارت نوشتاری است اگر مسائل و مشکلاتی که در مسیر یادگیری نوشتن برای کودک پیش میآید به موقع برطرف نشود به طور قطع کودک با مسائل و مشکلات کمتری در سایر دروس مواجه خواهد شد. آن که در این زمان در میدان تعلیم و تربیت بیشتر باید بتازد شاگرد است چرا که او سرشار از انرژی و مملو از اطلاعات است و آنکه بیشتر باید نظارت کند و هدایت، آموزگار است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی رفع مشکلات املانویسی یکی از دانشآموزان پایه اول دبستان حضرت فاطمه (س) واقع در شهرستان قشم میباشد. این پژوهش به صورت توصیفی و از طریق اقدام پژوهی انجام گرفته است و برای گردآوری اطلاعات از روش مشاهده، مصاحبه، نظرات همکاران و سایر آموزگاران هم پایه، راهبر آموزشی، سرگروه مدیران، مدرس طرح توصیفی و همچنین مطالعات کتابخانهای استفاده شده است. بررسیهای پژوهش نشان داد مهمترین دلایل ضعف املایی دانش آموز مورد تحقیق کم دقتی و در برخی موارد ناتوانی در انتخاب نشانه ی درست در کلمه ی مورد نظر بود. برای حل این مشکل از روشهای تقویت حافظه دیداری، پرورش دقت فعالیتهای پیشرفت ادراکی – بینایی فراستیک و دیگر فعالیتهای هدفمند استفاده نشده است. لذا پیشنهاد میشود اگر دانشآموزی دارید که در املانویسی کمدقت و یا بیدقت است از اطلاعات این اقدام پژوهی برای رفع مشکل دانشآموز خود استفاده کنید.
Machine summary:
سواري ٣(١٣٨٧) هر ساله تعداد زيادي از دانش آموزان علت ناتواناييهاي يادگيري در يادگيري مطالب درسي دچار مشکل ميشوند هرچند اين دانش آموزان از هوش متوسط بالايي برخوردارند ولي در شرايط يکسان آموزشي نسبت به دانش آموزان ديگر عملکرد تحصيلي ضعيف تري از خودشان نشان مي دهند با اين وجود علي رغم قرار گرفتن در محيط آموزشي مناسب و نيز فقدان ضايعات بيولوژيک بارز و عدم مشکلات اجتماعي و رواني حاد با داشتن هوش متوسط قادر به يادگيري در زمينه هاي خاصي همچون خواندن و نوشتن نميباشند.
در چند هفته اي که مريم در مدرسه حضور داشت کم کم متوجه مشکل املانويسي اش مي شدم آن چه ذهن مرا به خود مشغول ساخته اين بود مريم تمام نشانه ها را مي شناخت اسم آن ها و جايگاهشان را خوب ياد گرفته بود اما در نوشتن کلمه سردرگم ميشد در بخش کردن تشخيص صداي هم آغاز و هم پايان مشکلي نداشت اما در املا نويسي، بعضي از کلمات را نمي توانست درست بنويسد.
مريم در شناخت نشانه ها، درست نويسي شکل نشانه ها و فعاليت هاي کلامي مربوط به نشانه مشکلي نداشت اما نتيجه املانويسي نشان ميداد اين دانش آموز به انجام راهکاري مفيد انگيزشي و آموزشي، برنامه ريزيها هدفمند به صورت اصولي نياز دارد.
علامت عمده اين نوع غلط هاي املايي، ضعف ديداري است ، يعني دانش آموز در هنگام نوشتن املا قادر نيست تصوير درست کلمه را در ذهن خود يادآوري نمايد لذا در بازشناسي حروف هم صدا داراي مشکل هستند.