Abstract:
هدف: اهمیت ضبط، ثبت و تبیین دانش ضمنی و تبدیل آن به دانش صریح و آشکار ازطریق اجرای طرحهای تاریخ شفاهی و بهرهمندی از ابزار مصاحبه بهمنظور مستندسازی دانش در مؤسسات و سازمانها. روش: ضرورت کاربرد روش پژوهشی تاریخ شفاهی در گردآوری دانش سازمانیِ مبتنیبر تجربیات افراد، با استناد به منابع کتابخانهای تبیینشده و لزوم کاربرد و استفاده از آن، تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها: تاریخ شفاهی با رویکرد مؤثر و نوآورانة خود، با بهکارگیری مصاحبهگران آگاه و کارشناس، انقلابی در تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح ایجاد میکند. با نگاه کاربردی به این ابزار پژوهشی بهمنظور ثبت تجربیات افراد، دادههایی درزمینة دانش سازمانی، شکلگیری سازمانها و تحولات مؤسسات در طول تاریخ گردآوری و مستندسازی خواهد شد. مصاحبه با افراد مطلع در سازمانها، در سطوح مختلف مدیریتی و کارشناسی، موجب تولید نگاشتهایی از تاریخ و سرگذشت افراد، گروهها، جریانها و سایر موضوعات میشود.
Oral history, as a new approach, plays an important role in gathering tacit knowledge based on the experience of individuals in organizations and institutions. The information gathered through oral history interviews increases learning capacities in the community. Through interviews, information can be extracted from the human mind. This knowledge will then be compiled and documented as explicit knowledge and will be the subject of future research as a first-hand historical source. Tacit knowledge becomes explicit knowledge by observing certain conditions and points, and one of the best ways to record and document tacit knowledge is to use the oral history research method. The purpose of the present article is to study the recording, and explanation of tacit knowledge and to become explicit. and explicit knowledge through the implementation of oral history projects.