Abstract:
زمینه و هدف: امروزه نوآوری در اقتصاد کشورها یک مزیت رقابتی شناخته میشود. در محیط پویای امروز توسعه و بقای کسبوکارها مستلزم اتخاذ راهبردها و توجه به علوم بینرشتهای برای دستیابی به درکی عمیق از تعاملات بین آنها است. از این رو مفاهیم حوزه شبکه نوآوری به منظور تأکید بر اهمیت همکاریهای بین سازمانی ظهور یافت. بر این اساس این پژوهش به طراحی مدل شبکه نوآوری استارتآپ (حوزه اینترنت اشیا ) میپردازد. روششناسی: این مطالعه از نگاه هدف کاربردی، از نظر روش کیفی و از لحاظ جمعآوری دادهها توصیفی است. پژوهش حاضر با استفاده از روش نظریة بنیادی بر استخراج مدل شبکه نوآوری در استارتآپ متمرکز شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای استارتآپ حوزه اینترنت اشیا بود که 15 نفر از مدیران استارتآپ با استفاده از نمونهگیری هدفمند و با رعایت اصل اشباع نظری به عنوان نمونه وارد فرایند مصاحبه شدند. نتایج مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: شبکه نوآوری شامل پنج مقوله شرایط علّی، استراتژی، شرایط مداخلهای، شرایط زمینهای و پیامدها است. نتیجهگیری: از این مدل میتوان در راستای برطرف نمودن چالش مدیران استارتآپ در نبدیل ایدههای کارآفرینانه به محصولات نوآور همراه با مزیت رقابتی و توسعه اقتصادی استفاده نمود.
Background & Purpose: Today, innovation in the economies of countries recognize as a competitive advantage. In today's dynamic environment, the development and survival of businesses require the adoption of strategies and attention to interdisciplinary sciences to achieve a deep understanding of the interactions between them. Thus, concepts in the field of innovation networks emerged to emphasize the importance of inter-organizational cooperation. Based on this, the research designs the startup innovation network model.Methodology: This study is descriptive in terms of applied purpose, qualitative in terms of method, and in terms of data collection, it is descriptive. The study applied the Data-Driven Approach to Internet of Things (IoT) Startups. The statistical population of the study was the members of the IoT startups. Fifteen startup managers entered the interview process using purposeful sampling and observing the principle of theoretical saturation as a sample. The results of in-depth semi-structured interviews were analyzed using three stages of open, axial, and selective coding.Findings: The innovation network includes five categories: causal conditions, strategies, intervention conditions, contextual conditions, and consequences.Conclusion: This model can be used to meet the challenge of startup managers in converting entrepreneurial ideas into innovative products with a competitive advantage and economic development.
Machine summary:
جدول ٦: کدها و مفاهيم مرتبط با شرايط عّلي، مستخرج از مصاحبه مقولۀ مقوله مفهوم کدها کد مصاحبه اصلي فرعي دسترسي به واحدهاي پژوهش و فناوري، ديجيتالي- ,I٧ ,I٥ ,I٣ بين المللي I9, سازي سازي دادهها و فضاي مجازي، توسعه اقتصاد دانش I١١ بنيان، دسترسي به واحدهاي پژوهش و فناوري حمايت از فعاليت شرکت هاي دانش بنيان، حمايت از فعاليت هاي مراکز نوپا، حمايت از توسعه سرمايه گذاري ,I١٠ ,I٧ تجاري سازي در حوزه فناوري مربوطه ، توليد و توزيع محصولات و I١١ شرايط عوامل خدمات، کمک به تجاريسازي دانش و فناوري فضاي کار اشتراکي، سازماندهي فضاي کار، فضاي ,I٨,I١ علّي محيطي فضاي کاري رقابت سالم عدم وجود دغدغه نوآوري از سوي بازار، جذب نيروي مناسب ، عدم حضور همه اعضا با تخصص هاي متنوع ,I٣ ,I٢ ,I١ چالش هاي در شبکه ، جذب نيروي مناسب عدم آگاهي از ساختار ,I٦,I٥ ,I٥ شبکه I7, نوآوري شبکه ، عدم تناسب جايگاه افراد با تحصيلات، کم بودن ,I١١ ,I١٠ تعداد مشتريان نيازمند محصول، مسائل مالي، نبود روحيه کار تيمي، بازار محدود، عقلانيت محدود، ارزش محصول براي خريدار قانع کننده نيست ، سياستگذاري هاي دولت تغييرات ريسک ، هزينه هاي سربار مستمر بازار عوامل منابع مالي، تعامل متقابل بين اعضاي شبکه I١١ ,I٨ ,I٧ نوآوري دروني باز پيوندهاي تحقيق و توسعه بين کشورها، دسترسي به عوامل کليه مراکز تحقيقاتي، ارتباط شبکه با سازمانهاي ,I٧ ,I٩ ,I٤ بيروني مختلف ، همکاريهاي کنشگران مختلف ، همکاري با I١١ ,I١٠ خريدار، همکاري با رقبا ريسک پذير، عاملين نوآوري، افراد متمايل به فعاليت در ,I٧ ,I٦ ,I١ ويژگيهاي اکوسيستم نوآوري، هر فرد حقيقي و حقوقي در ,I١١ ,I٩ ويهژاگيي - کارآفرينانه اکوسيستم نوآوري، متعهد منابع ويژگيهاي افراد متخصص ، اعضاي با تخصص هاي مکمل ، ,I٤ ,I٢ ,I١ انساني علمي – I5, تخصصي اعضاي با تخصص هاي متنوع از نتيجۀ بررسي نظرات خبرگان شرکت کننده در اين پژوهش ، پنج دسته عامل محيطي شناسايي شد که ميتوانند به عنوان شرايط علّي شبکه نوآوري شناسايي شوند.