Abstract:
حضور در محیط متلاطم و بازار رقابتی و الزام به نوآوری، کارآفرینان را به سمت و سوی تاب آوری سوق میدهد. الزام کارآفرینان صنعت گردشگری به پیشرانی در نوآوری باعث شده است که این پژوهش با هدف بررسی تاثیر شخصیت تابآور کارآفرین بر نوآوری در کسب وکار آنها در صنعت گردشگری انجام شود. روش انجام پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر مبنای طرح پژوهش پیمایشی و مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری شامل مدیران کارآفرین فعال صنعت گردشگری استان همدان که تعداد آنها 150 نفر برآورد شده است و از این بین تعداد 108 نفر (مطابق با جدول تعیین حجم مورگان) بصورت تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادههای این پژوهش، پرسشنامه بوده است. روایی مدل بر اساس روایی همگرا و واگرا انجام شد و پایایی مدل بر اساس آزمونهای آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که شخصیت تابآور کارآفرین بر نوآوری در کسب وکار تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین بین ابعاد تصور از شایستگی فردی، اعتماد به غرایز فردی، پذیرش مثبت تغییر، کنترل وتاثیرات معنوی بر نوآوری در کسب وکار تاثیر مثبت و معناداری مشاهده شده است. بنابر این، کارآفرین تاب آور، در صحنه عمل، پیشران نوآوری در کسب وکار میباشد.
Being in a turbulent environment and a competitive marketplaces and the necessity for innovation drive entrepreneurs to resilience. The necessity for tourism industry entrepreneurs to advance in innovation has led this study to investigate the impact of the resilient personality of entrepreneurs on innovation in their business in tourism industry. The research method, in terms of target, is a survey study based on structural Equation Modeling. The statistical population of this study consisted of active entrepreneurial managers of the tourism industry in Hamadan province, who are estimated to be 150 strong, out of whom 108 entrepreneurs were selected using a random sampling based on Morgan formula. The main instrument for gathering data was a questionnaire. Convergent validity, divergent validity, composite reliability and Cronbach's alpha of all components were analyzed and confirmed. The results show that the resilient personality of entrepreneurs has a positive and significant effect on business innovation. Also, there is a significant and positive relationship between the dimensions of perception of personal competence, confidence in individual instincts, positive acceptance of change, control and spiritual influence on business innovation. Therefore, a resilient entrepreneur, in practice, is the pioneer of business innovation.