Abstract:
به دست آوردن شناخت درباره نوع شخصیت، سبکها و راهبردهای یادگیری فارسیآموزان کشورهای عربیزبان، از آن جهت اهمیت دارد که میتواند به افزایش کیفیت آموزش زبان فارسی منجر شود. هدف این پژوهش بررسی ارتباط میان نوع شخصیت، سبکها و راهبردهای یادگیری زبان فارسی در میان فارسیآموزان عربیزبان است. برای سنجش نوع شخصیت یادگیرندگان، از پرسشنامه شخصیت مایرزـ بریگز (فرم ا.وی) و برای اندازهگیری سبکهای یادگیری از پرسشنامه کلب (1984) و برای اندازهگیری راهبردهای یادگیری زبان از پرسشنامه آکسفورد (1990) استفاده شد. نتایج این پژوهش با نمونهای تصادفی شامل 50 فارسیآموز نشان داد که فارسیآموزان عربیزبان با نوع شخصیت درونگرا سبک یادگیری همگرا را بیش از افراد برونگرا بهکارمیگیرند. علاوه بر آن، فارسیآموزان دارای نوع شخصیت حسی و ادراکی بهطور معناداری بیشتر از افراد شهودی و قضاوتی از سبک یادگیری جذبکننده استفاده میکنند. همچنین یافتهها نشان میدهد که فارسیآموزان عربیزبان از هر چهار سبک یادگیری (همگرا، واگرا، انطباقدهنده و جذبکننده) به یک اندازه استفاده میکنند، اما راهبردهای شناختی و فراشناختی را بیشتر از راهبردهای دیگر به کار میبرند. دستاوردهای این پژوهش به مدرسان کمک میکند تا بتوانند روشهای تدریس خود را متناسب با نوع شخصیت و سبکها و راهبردهای یادگیرندگان انتخاب و کیفیت آموزش را در کلاسهای زبان فارسی افزایش دهند.
It is fundamental to gain knowledge on overseas students from Arab countries in terms of their personality types, learning styles, and learning strategies to further promote the quality of Persian language teaching. This study investigates the relationship between Arab non-native speakers of Persian language and their leaning styles and strategies. To achieve the goal, 50 Persian learners were randomly selected from a Persian Language Center. Data collection instruments were Personality Types (Myers – Briggs, 1962), Learning Style (Kolb, 1984), and leaning strategies (Oxford, 1990) questionnaires used to measure learners’ personality types, learning styles, and learning strategies, respectively. Results indicated that there was a statistically significant difference between convergent learning style and extroverted and introverted learners; it was also found that the correlation between assimilator style, sensing-intuition thinking and feeling was statistically significant. The result further showed that whereas the participants utilized all learning styles (convergent, divergent, accommodating, and assimilating) proportionally, they utilized metacognitive strategies more than the cognitive strategies. The findings of this study could motivate the teachers to enhance the quality of instruction as well as the quality of methodologies practiced in Persian language classes in accordance with the type of personality and styles and strategies of language learners.
Machine summary:
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط میان نوع شخصیت، سبکها، و راهبردهای یادگیری زبان فارسی درمیان فارسیآموزان عربیزبان است.
بهرغم آنکه در خارج از ایران دربارة تفاوتهای فردی زبانآموزان و تأثیر آن در یادگیری زبان دوم یا خارجی پژوهشهای بسیاری انجام گرفته است، هنوز در زبان فارسی پژوهش چندانی، بهویژه در بخش تأثیر شخصیت، دربارة یادگیرندگان عربیزبان انجام نگرفته است و مدرسان زبان فارسی نمیدانند تأثیر دو عامل سبک و شخصیت در یادگیری عربیزبانان چیست و چه ارتباطی میان این عوامل وجود دارد.
تفاوت میان راهبردهای یادگیری عربیزبانان چگونه است؟ شناخت نوع شخصیت و آگاهی از این موضوع که چگونه شخصیت به سبک و راهبردهای یادگیری مرتبط میشود به مدرسان کمک میکند تا در حرفة آموزش خود موفقتر و اعتمادبهنفس بیشتری داشته باشند (معروف، بهنقلاز Oxford 1990: 3).
2. پیشینۀ پژوهش در سالهای اخیر، مطالعات مربوط به تأثیر نوع شخصیت در سبکهای یادگیری زبان دوم در خارج از کشور بهطور چشمگیری افزایش یافته است؛ در اینجا به برخی از آنها اشاره میشود: آلهیسونی (Alhaysony 2017) راهبردهای یادگیری عربیزبانان را در دانشگاه الجوف عربستان سعودی مطالعه کرد.
درادامه برای اندازهگیری سبک یادگیری فارسیآموزان عربیزبان، پرسشنامة سبکهای یادگیری کلب (Kolb learning style inventory 1984) میان عربیزبانان توزیع شد و درپايان پرسشنامة راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (Oxford Language learning strategies questionnaire 1990) به افراد توزیع شد و از فارسیآموزان خواسته شد به پرسشهای پرسشنامه مطابق با شیوة یادگیری خودشان پاسخ دهند.