Abstract:
یکی از مهم ترین فعالیت های هسته مرکزی دعوت، شامل تالیف آثاری در الهیات-کلام-فلسفه-فقه با تاکید بر اندیشه امامت محوری به عنوان اصول دین به تحلیل و اثبات حقانیت نص امامت فاطمیان می پردازد. در این مرحله داعیان ایرانی به عنوان کارگزاران ایدئولوژی خلافت، تلاش نمودند از طریق فعالیت نظری به تدوین آثار کلامی- فلسفی در تبیین ساخت قدرت مذهبی- سیاسی فاطمیان بپردازند. داعیان و متفکران ایرانی با تکیه بر تعالیم شیعی و آشنا با فلسفه و حکمت و با استعمال آیات و احادیث در تبلیغ و تبشیر و تعالی سیادت کاریزمایی امام- خلیفه فاطمی نقش بارزی ایفا نمودند. تلاش داعیان در دربار فاطمی تلفیق علم ودین بود واز طریق آن دو در پی اثبات و تبیین علمی اقتدار امامت فاطمی در برابر مخالفان و رقیبان بودند، بطوری که داعیانی چون کرمانی، سجستانی، الموید شیرازی، ناصرخسرو و... با توجه به اوضاع سیاسی- مذهبی عصر خویش خواستار تحکیم قدرت سیاسی- مذهبی خلافت فاطمی در برابر مخالفان و رقیبان بودند، چنانکه ابویعقوب سجستانی با روش تحلیل عقلانی و علمی، امامت فاطمیان را تحلیل و تفسیر نمود.
One of the most important activities of the central core of the invitation, including writing works in theology-theology-philosophy-jurisprudence with emphasis on the idea of the central Imamate as the principles of religion, analyzes and proves the legitimacy of the text of the Fatimid Imamate. At this stage, the Iranian da'is, as agents of the caliphate ideology, tried to compile theological-philosophical works to explain the construction of the Fatimid religious-political power through theoretical activity. Relying on Shiite teachings and familiar with philosophy and wisdom, and using verses and hadiths, Iranian da'is and thinkers played a significant role in propagating and preaching the charismatic sovereignty of the Fatimid Imam-Caliph. The efforts of the da'is in the Fatimid court were a combination of science and religion, and through them they sought to prove and scientifically explain the authority of the Fatimid Imamate over the opponents and rivals, so that da'is such as Kermani, Sajestani, Al-Muayyid Shirazi, Naser Khosrow, etc., according to the political situation. - The religious of their time wanted to strengthen the political-religious power of the Fatimid Caliphate against the opponents and rivals, as Abu Ya'qub Sajestani analyzed and interpreted the Fatimid Imamate through the method of rational and scientific analysis.
Machine summary:
com فصلنامه علمي پژوهشي تاريخ (شاپا ٠٢٧١-٢٠٠٨ ) -سال ١٦ شماره ٦٣ -صفحه ٢٥٤-٢٣٥ تاريخ دريافت :١٣٩٩/١٢/١٨ تاريخ پذيرش ١٤٠٠/٦/٨ چکيده : يکي از مهم ترين فعاليت هاي هسته مرکزي دعوت ، شامل تاليف آثاري در الهيات -کلام -فلسفه -فقه با تاکيد بر انديشه امامت محوري به عنوان اصول دين به تحليل و اثبات حقانيت نص امامت فاطميان مي پردازد.
المويد در مدت اقامت در قاهره در دارالعلم و در مجالس اصول عقايد اسماعيلي با استدلال فلسفي و استناد به آيات و احاديث تدريس نمود، در مجالس وي موضوعاتي همانند تنزيه و توحيد خداوند- اعتراف به نبوت وعصمت انبيا- شرح دلايل علمي و ديني در مقام وصايت وامامت علي (ع ) و تاکيد بر ولايت ائمه وعصمت آنان و ابطال راي و قياس در امور دين و وجوب اخذ از ائمه - تاکيد بر تصديق قران در عمل به ظاهر وباطن را تدريس مي گرديد( شيرازي، ١٩٩٨: ص ٦).
داعيان با برهان هاي کلامي-فلسفي و مذهبي راه جديدي براي نگرش به جهان و بيان نقش انسان ارائه دادند تا با تلفيق حقيقت ديني با حقيقت علمي دعوت شبه سياسي امام فاطمي را نشر دهند.
با توجه به مقام مذهبي و علمي داعيان ايراني در سازمان دعوت ،آنها از پايه هاي اصلي ساختار قدرت فاطمي در تبليغ و نشر دعوت بودند، داعيان در عصر خويش به دليل تسلط علمي و توانايي آنان در فقه - کلام و حکمت اسماعيلي با انجام مناظرات علمي با برجستگان علم ومذهب و پاسخگويي به سوالات وشبهات ديگران تلاش نمودند مباني اقتدار خلافت فاطمي را در جهان اسلام تبيين علمي نمايند.