Abstract:
هدف: با توجه به رشد جمعیت سالمندی در سالهای آینده و مشکلات پیش روی آنها در جامعه، میبایست برنامههای مناسبی را برای آنها در نظر گرفت. پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی نیازها، انتظارات و خواستههای سالمندان از کتابخانههای عمومی انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته انجام شده است. نمونه آماری شامل 303 سالمند از سراسر کشور میباشد که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدندیافتهها: نتایج حاصل از تحلیل یافتههای این پیمایش نشان داد که میتوان نیازها و انتظارت سالمندان از کتابخانههای عمومی کشور را در سه مقوله کلی "منابع اطلاعاتی مورد نیاز"، "خدمات و برنامههای مورد انتظار"، و "تجهیزات و تسهیلات مورد نیاز" دستهبندی کرد. یافتهها نشان داد که در مقوله "منابع" از نظر سالمندان منابع مربوط به سلامتی، پزشکی و بهداشت، در مقوله خدمات، "رعایت شان و احترام به سالمندان توسط کتابداران" در مقوله تجهیزات و تسهیلات مورد نیاز، وجود آسانسور، نور و روشنایی مناسب در اولویت بود. علاوه بر این، نتایج نشان داد که بین خدمات و برنامهها و نیازهای اطلاعاتی سالمندان بر اساس سن و جنسیت سالمندان تفاوت معناداری وجود داشت در حالی که تفاوت معناداری بین دو متغیر جنسیت و سن سالمندان و مقوله تسهیلات و تجهیزات یافت نشد. نتیجهگیری: شناسایی و تعیین نیازهای سالمندان مقدمه و سنگ بنای خدمات و برنامههای مناسب برای سالمندان است. از همین رو، پیشنهاد میشود در طراحی خدمات و برنامهها و تسهیلات مورد نیاز کتابخانهها نیازهای سالمندان مورد توجه و تاکید قرار گیرد.
Needs and expectations of the elderly from Iranian Public Libraries: A national surveyObjective:Considering the projected growth of the elderly population in the country and their problems in the society, using appropriate programs to empower and improve their health and quality of life would be necessary. A prerequisite for such a measure is to identify the needs and expectations of the elderly. The present study aimed at prioritization of the needs, expectations and wants of the elderly from public libraries.Methods:This is an applied study conducted using the cross-sectional methodology which sought to assess the needs and expectations of the elderly from public libraries using an author-made questionnaire. The study population includes 303 elderly from all over the country who were selected by available sampling.Results: The analysis results in this survey showed that the needs and expectations of the elderly from the public libraries can be classified into three general categories: "required information resources", "expected services and programs", and "required equipments and facilities". Findings showed that in the "resources" category, the elderly considered the resources related to healthcare, medicine, nutrition and diet and those related to historical stories and novels to be of higher importance, while legal and financial resources were considered to be of lower importance. In terms of services, "respect for the elderly in librarians", "life skills and psychology courses" and "free internet access in the library" were the first three major requirements, while "book-reading sessions, "book reading and critique sessions" were less important. In terms of required equipment and facilities, the presence of elevators, light and "proper lighting" as well as" suitable chairs and furniture in the library" were the first three important categories. Meanwhile, introducing the elderly-related services and programs through the library website and audio-visual equipment (video projectors and video screens) were the least important categories. In addition, the results indicated that there was a significant difference between services, programs and information needs of the elderly based on age and gender, while no significant difference was found between the two variables of gender and age of the elderly as well as the category of facilities and equipment.Conclusion:Identifying and determining the needs of the elderly is a cornerstone for the appropriate services and programs for this age group. Therefore, it is recommended that the needs of the elderly are taken into account in designing the services, programs and facilities required in the libraries.
Machine summary:
نتيجه گيري: با توجه به تنوع و گستردگي نيازهاي سالمندان و طيف وسيع خدمات قابل ارائه به سالمندان توسط کتابخانه هاي عمومي، لازم است تا نهاد کتابخانه هاي عمومي با مشارکت ساير سازمان ها برنامه هاي مشترکي را به منظور ارتقاي کيفيت خدمات به طور مداوم و پايدار مد نظر قرار دهند.
نتايج پژوهش ها نيز نشان ميدهد که ارائه خدمات توسط کتابخانه هاي عمومي به سالمندان تأثيرات مثبتي در زندگي آن ها داشته است (بنت کاپوسنياک ٣، ٢٠١٣؛ وينسنت ، ٢٠١٤).
از همين رو، اين پژوهش به دنبال اولويت بندي منابع ، خدمات ، برنامه ها و تسهيلات مورد نياز سالمندان ايران از کتابخانه هاي عمومي است تا از اين طريق امکان ارائه خدمات مناسب تر براي آن ها فراهم شود.
نتايج وي نشان داد که بخش سالمندان در وبگاه ٥ کتابخانه جهت ارائه اطلاعات مربوط به خدمات و برنامه هاي ارائه شده به اين گروه وجود ندارد.
نتايج پژوهش نشان داد که بيشترين برنامه هاي عمومي ارائه شده توسط کتابخانه هاي روستايي شامل بحث گروهي کتاب ، آموزش رايانه /فناوري، برنامه هاي سرگرمي، خدمات در خانه و برنامه هايي مانند خواندن با صداي بلند و برنامه هايي براي مراقبين از سالمندان کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.
در پژوهش حاضر، اولويت بندي نيازها و انتظارات سالمندان از کتابخانه هاي عمومي ايران را با استفاده از پيمايش بر اساس استانداردها و دستورالعمل هاي مرتبط مورد بررسي قرار داده است .
Canadian Guidelines on Library and Information Services for Older Adults, available at: http://cfla-fcab.
Elderly People And Their Information Needs, Library Philosophy and Practice, (e-journal).