Abstract:
یکی از عوامل ایجاد جرایم مبتنی بر نفرت را هویت جنسیتی قربانیان تشکیل میدهد؛ در واقع، از آنجا که افراد مذکور اعتقاد به جنسیتی مخالف با جنسیت زمان تولد خود دارند، اعمال و کرداری مخالف با جنس بیولوژیکی خود انجام میدهند، چنین عملکردی که محصول اختلال روانی افراد یادشده میباشد موجب شده است تا افراد یادشده به عنوان سیبل مناسبی برای جرم مبتنی بر نفرت قرار گیرند؛ در این زمینه، مقابله با خشونت نسبت به ترنسها ایجاب میکند تا راهبرد کیفری و غیر کیفری متناسبی از این حیث مورد تجهیز قرار گیرد. در این خصوص، کنشگران قانونگذاری ایالات متحده آمریکا در سطوح فدرال و بیشتر ایالات، ترنسها را به عنوان یکی از گروههای مورد حمایت در قبال جرایم مبتنی بر نفرت مورد شناسایی قرار دادهاند؛ علاوه بر اینها، تدابیر غیر کیفری از جمله در حوزه آموزش پیرامون اختلال هویت جنسیتی ترنسها، وضع مقررات ضد تبعیض جنسیتی در فضای کاری، تحصیلی، معاضدت حقوقی و تناسبسازی پناهگاهها در جهت مقابله با خشونت نسبت به ترنسها در کانون توجّه قرار گرفته است. در سوی مقابل، قانونگذار ایران هنوز نتوانسته سیاست حمایتی مناسبی را در مواجهه باخشونت بر پایه ترنسبودن قربانی برقرار کند.
One of the causes that constitute hate crime is the gender identity of victims. Although trans people believe in a gender that opposite from which assigned at their birth, they behave against their biological identity. This behavior that resulted from their gender identity disorder makes them as a proper sibling for the victimizing of a hate crime. In this context, combatting violence against trans people is required to create a criminal and non-criminal strategy. In this way, the legislator of the United States at both Federal and State levels consider trans people as a protected group in hate crimes. In addition, non-criminal measures, including in the area of education on the gender identity disorder of trans people, anti-discrimination legislation in workplaces, education, legal assistance, and the fitting of shelters are considered to combat violence against trans people. On the other hand, Iranian legislator has not yet been created adequate protection policies in the face of violence based on gender identity disorder. All in all, the aim of this paper is to analyze the United States policy on combatting hate crime against trans people and then establish a comprehensive strategy on how to deal with the aforementioned issue.
Machine summary:
با اين مراتب ، کنشگران قانون گذاري ايران با وجود شناسايي جراحي تغيير جنسيت در مورد افراد ترنس ،١ هنوز مقررات منسجم و جامعي را در راستاي حمايت و مقابله با خشونت و جرم مبتني بر نفرت نسبت به ايشان انشاء نکرده اند.
در حقيقت ، اگرچه اصل عنوان مجرمانه مبتني بر نفرت هنوز جرم انگاري نشده است و در پي آن ، اختلال هويت جنسيتي نيز در لواي يکي از ارکان جرائم يادشده به رسميت شناخته نشده است ولي در حوزه تدابير غيرکيفري نيز راهبرد پيشگيرانه منسجمي در قبال خشونت نسبت به افراد ترنس مدنظر قرار نگرفته است .
با اين همه ، طي جستار حاضر قصد بر آن است تا همراه با شناسايي ترنس ها و عّلت جويي بزه ديدگي ايشان در قبال خشونت و جرائم مبتني بر نفرت ، راهبرد قانوني ايران و ايالات متحده امريکا نيز در حوزه مقابله با اعمال يادشده و حمايت از ترنس ها (اعم از تدابير کيفري و غير کيفري) بررسي و ارزيابي شود تا سرانجام از رهگذر مطالعه ها و بررسيهاي صورت گرفته به انشاي سياست پيشگيرانه مناسب ومؤثري در قبال خشونت و نفرت نسبت به ترنس ها مبادرت شود.
The Hate Crime Sentencing Enhancements Act )HCSEA( در اين باره لازم به توضيح است ، راهبرد Penalty enhancement به عنوان يک اصل کلي در ميان جرائم مبتني بر نفرت حاکم است ؛ به اين ترتيب ، در جرائم ارتکابي بر پايه ترنس بودنِ قرباني نيز اصل مذکور در سامانه قانونگذاري ايالات متحده امريکا در سطوح فدرال و ايالت ها (به شرح موجود در متن مقاله ) رعايت ميشود.