Abstract:
در سالهای اخیر، بحرانهای زیستمحیطی یکی از مهمترین چالشهایی است که بشر با آن دستوپنجه نرم میکند. بااینوجود، بسیاری از دانشمندان برای کاهش بحران زیستمحیطی، راهحلهای فناورانه را پیشنهاد داده و به آن رو آوردهاند. اما برخی از آنها، ضرورت و لزوم برقراری ارتباط و تعامل جدید بین طبیعت و انسان و همچنین، نیاز به یک فرهنگ زیستمحیطی جدید را مطرح کردهاند. پژوهشها در جهت بررسی شیوههای آموزشی زیستمحیطی به دانش آموزان است. این تحقیق بر اساس چهار روش مدارس سبز، مدارس طبیعت، استفاده از فناوریهای جدید روز و مصاحبه با معلمان صورت گرفته است. با توجه به پژوهشهای انجام گرفته به این نتیجه رسیدیم، که مهمترین روش لازم برای آموزش محیطزیست به دانش آموزان، آموزش از طریق مدارس طبیعت است.
In recent years, environmental crises are one of the most important challenges that human beings are grappling
with. However, many scientists have proposed and turned to technological solutions to reduce the environmental
crisis. But some of them have raised the need for a new connection and interaction between nature and man, as
well as the need for a new environmental culture. The research is aimed at examining environmental teaching
methods for students. This research is based on four methods: green schools, nature schools, the use of new
technologies and interviews with teachers. According to research, we have come to the conclusion that the most
important way to educate students about the environment is education through nature schools.
Machine summary:
با توجه به پژوهشهای انجام گرفته به این نتیجه رسیدیم، که مهمترین روش لازم برای آموزش محیطزیست به دانش آموزان، آموزش از طریق مدارس طبیعت است.
واژههاي كليدي: محیطزیست، آموزش، زیستمحیطی، مدارس طبیعت 1 - مقدمه در هر کشوری نظام آموزش و پرورش یکی از نظامهای اجتماعی است و رسالت این نظام علاوه بر انتقال میراث فرهنگی و تجارت بشری به نسل جدید، ایجاد تغییرات مطلوب در شناختها، نگرشها و در نهایت رفتار فراگیران میباشد.
از جمله کارکرد و اهداف نظام آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران نیز اهداف زیستی میباشد از آن بین می توان به تقویت روحیه رعایت بهداشت عمومی و محیطزیست اشاره نمود (safi, 2006) دانش آموزان باید در برابر حفظ محیطزیست و طبیعت احساس مسئولیت داشته و نسبت به آن پاسگو باشند، بداند چه موادی برای حفظ محیطزیست و طبیعت مضر است و بهطور کامل در این حوضه سوال کنند و پاسخ مسائل خود را کشف نمایند (Stokking et al.
این مدارس را میتوان جایگزین مهدکودکها کرد اما در این جا خانوادهها نیز باید کمک کنند و در این میان آموزشهای لازم برای والدین بچهها در نظر گرفته شود.
جم (مدارس جامع زیستمحیطی) منشور مدارس جامع محیطزیستی (جم)، معصومه ابتکار – علی اصغر فانی (به تصویر صفحه رجوع شود) استفاده از فناوریهای جدید روز در عصر حاضر فناوری اطلاعات امکانات فراوانی در عرصههای علمی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد کردهاست، امروزه فناوری نو در سطح گستردهای برای پیشبرد آموزشی بهکار گرفته میشود و میتواند در امر آموزش محیطزیست به دانش آموزان راهگشا باشد.