Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین پیشآیندهای وفاداری کارکنان آموزش و پرورش با استفاده از منطق فازی انجام شد. روش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به شیوه ترکیبی (کمی- کیفی) انجام شد. جامعه پژوهش در بخش کیفی، خبرگان تعلیم و تربیت و اساتید دانشگاهی بودند که براساس اصل اشباع نظری، تعداد ۲۰ نفر انتخاب و با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی مصاحبه شد. تمام مصاحبه ها به شیوه تحلیل مضمون کدگذاری و با نرم افزار Maxqude تحلیل شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل؛ کارکنان ستادی، دبیران و مدیران منتخب آموزش و پرورش استان قزوین در پائیز ۱۳۹۹ به تعداد ۱۲۰۰ نفر و بر اساس فرمول کوکران، ۲۹۲ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی صوری و محتوایی تایید شد. پایایی پرسشنامه با آزمون کرونباخ مقدار ۹۲/۰ حاصل شد. تجزیه و تحلیل دادهها با تحلیل عاملی استنباطی و با نرمافزار MICMAC انجام شد. برای اعتبارسنجی معادلات ساختاری و برازش مدل از روش حداقل مربعات جزئی با نرم افزار PLS استفاده شد. درنهایت، به منظور ارائه ترکیب مطلوب ابعاد الگو به گونه ای که بتوان وفاداری کارکنان را بهینه کرد، از روش الگوسازی ریاضی استفاده شد. یافته ها: نتایج بخش کیفی نشان داد؛ ۲۳مولفه و ۴۷ شاخص در قالب ۵ بعد استخراج شده، دارای اثر مثبت بر وفاداری کارکنان آموزش و پرورش بودند. نتایج بخش کمی نشان داد، مدل برازش (۳۹/۰= GOF) مناسبی داشت و بر اساس روش الگوسازی فازی در صورت برقراری ارتباط مناسب بین ابعاد شخصی، شغلی و سازمانی، وفاداری کارکنان به میزان ְ٥٨ درصد بهینه خواهد شد. نتیجهگیری: با ایجاد رابطه مناسب بین مولفههای شرایط شخصی، شغلی و سازمانی، میتوان نیازها و ارزشهای کارکنان را در سازمانهای دولتی پیشبینی نمود و انگیزه، تعهد و پویایی را بهبود بخشید.
Purpose: The aim of this study was to explain the loyalty history of education staff using fuzzy logic.Method: The research was conducted in terms of applied purpose and in a combined (quantitative-qualitative) way. The statistical population consisted of 1200 staff members, teachers and directors of education in Qazvin province, based on the Cochran's formula, 292 people were selected as the sample size in the fall of 1399. In order to collect data, two methods were used: documentary (library, dissertation, Internet) and field (completion of a researcher-made questionnaire) and in interviews, indicators such as gender, education, age were considered. Formal validity and reliability were obtained by Cronbakh's test. Data were analyzed using inferential factor analysis (confirmatory factor analysis and structural equation modeling) with MICMAC software. PLS software was used. Finally, in order to provide the desired combination of model dimensions in order to optimize employee loyalty, mathematical modeling method was used.Findings: The results of the qualitative section showed that 23 components and 47 indicators in the form of 5 dimensions extracted had a positive effect on the loyalty of education staff. The results of a small part showed that the model had a good fit (GOF = 0.39) and according to the fuzzy modeling method, if a proper relationship is established between the personal, professional and organizational dimensions, employee loyalty will be increased by 58%.Conclusion: Creating an appropriate relationship between the components of personal, job and organizational conditions can predict the needs and values of employees in government organizations and improve their motivation, commitment and dynamism.