Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری واحد پردازه ای بر سوگیری تعبیر چهره و ترس از ارزیابی منفی در دانشجویان دارای خصیصه پارانوئید انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی شهر کاشمر در سال 1398 که بر اساس پرسشنامه بالینی چندمحوری میلون -3 و ملاکهای DSM-5 دارای خصیصه پارانوئید تشخیص داده شدهاند، تشکیل دادند (بر اساس آمار به دست آمده از این مرکز 60 نفر). از این تعداد، 20 دانشجو دارای خصیصه پارانوئید به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 20 نفر). گروه آزمایش 16 جلسه درمان شناختی رفتاری واحدپردازهای چورپیتا را دریافت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه چندمحوری بالینی؛ سوگیری تعبیر چهرههای مبهم و مقیـاس تـرس از ارزیـابی منفـی بود که قبل و بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل گردید. داده-های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS-22 و آمار استنباطی تحلیل کواریانس تحلیل شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد با حذف اثر نمرههای پیش آزمون سوگیری تعبیر چهره و ترس از ارزیابی منفی به عنوان متغیر همپراش اثر اصلی درمان شناختی رفتاری واحد پردازهای بر سوگیری تعبیر چهره و ترس از ارزیابی منفی در پسآزمون معنی دار است(05/0 P <). لذا میتوان از درمان شناختی رفتاری واحدپردازهای به عنوان یک روش موثر برای کاهش سوگیری تعبیر و ترس از ارزیابی منفی افراد دارای خصیصه پارانوئید بهره گرفت.
The purpose of this research was to investigate the effectiveness of Modular Cognitive-Behavioral Therapy on facial expression bias and fear of negative evaluation in paranoid students. The research method was quasi-experimental with pre-test-post-test with control group. The research community was composed of all students referring to the counseling center of kashmar University of Medical Sciences in the year 2017-16, who were diagnosed according to Multidimensional Clinical Questionnaire-3 and DSM-5 criteria with paranoid attribution disorder (According to statistics obtained from the center 60 people). Of these, 20 students with paranoid characteristics were selected through purposeful sampling and were randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received 16 sessions of Modular Cognitive-Behavioral Therapy (HRT), Chuppita and did not receive interventional control.Multidimensional Clinical Questionnaire and Objective Fear Scale , were completed before and after the intervention by both groups. The collected data were analyzed by SPSS-22 software and inferential statistics of covariance analysis. The results of analysis of covariance showed that by eliminating the effect of pre-test scores on facial expression bias and fear of negative evaluation as a scattering variable, the main effect of Modular cognitive-behavioral therapy on facial expression bias and fear of negative evaluation in post-test is significant (P>0/05). Therefore, Modular cognitive behavioral therapy can be used as an effective method to reduce interpretation bias and fear of negative evaluation of people with paranoid traits.
Machine summary:
نتايج تحليل کواريانس نشان داد که با حذف اثـر نمـرات پيش آزمون سؤگيري تعبير چهره و ترس از ارزيابي منفي به عنوان متغيـر همپـراش ، اثـر اصـلي درمـان شناختي- رفتاري واحد پردازه اي بر سؤگيري تعبيـر چهـره و تـرس از ارزيـابي منفـي در پـس آزمـون معني دار است (٠٠٥>p).
لذا مي توان از درمان شناختي- رفتاري واحد پردازه اي به عنوان روشي مـؤثر براي کاهش سؤگيري تعبير و ترس از ارزيابي منفي افراد داراي خصيصه پارانوئيد بهره گرفت .
بنابراين هدف پژوهش حاضر بررسي درمان شناختي- رفتاري واحـد پـردازه اي بـر سـؤگيري تعبير چهره و ترس از ارزيابي منفي در دانشجويان داراي خصيصه پارانوئيد است .
در جدول ١ و ٢ نتايج تحليل کواريانس چندمتغيري جهت تعيين اثربخشي درمان شناختي- رفتاري واحد پردازه اي بر سؤگيري تعبير چهره و ترس از ارزيابي منفي ارائه شده است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي درمان شناختي- رفتاري واحد پردازه اي بر سؤگيري تعبير چهره و ترس از ارزيابي منفي در دانشجويان داراي خصيصه پارانوئيد انجام شد.
نتايج نشان داد درمان شناختي- رفتاري واحد پردازه اي بر سؤگيري تعبير چهره و ترس از ارزيابي منفي در دانشجويان داراي خصيصه پارانوئيد مؤثر است .
لذا ميتوان اذعان داشت که درمان شناختي- رفتاري واحد پردازه اي بر سؤگيري تعبير چهره و ترس از ارزيابي منفي در دانشجويان داراي خصيصه پارانوئيد مؤثر است .