Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تطبیقی برنامههای درسی مرتبط با سواد خواندن و نوشتن در استرالیا و نیوزیلند به منظور بهرهمندی از تجارب این کشورها برای ارتقای سطح آموزش سواد در ایران در سال ۱۴۰۰ انجام شده است. رویکرد مورد استفاده در پژوهش، کیفی و از نوع تطبیقی است که در آن، کشور استرالیا و نیوزیلند، به دلیل شاخص بالای توسعه انسانی در سال ۲۰۲۰، کسب نتایج مطلوب در آزمون بینالمللی پرلز ۲۰۱۶ و فعالیتهای مؤثر در زمینهی سوادآموزی، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدهاند. دادهها با مراجعه به مقالات علمی معتبر و وب سایتهای وزارت آموزش و پرورش و برنامه درسی و اسناد معتبر مرتبط با آموزش سواد خواندن و نوشتن در کشورهای منتخب، گردآوری و با روش چهار مرحلهای بردی و روش شباهت و تفاوت، تحلیل و مقایسه شدهاند. یافتهها حاکی از این بود که اهداف آموزش سواد خواندن و نوشتن در ایران به خوبی تبیین گردیده است و تفاوت چندانی با اهداف سوادآموزی در کشورهای منتخب ندارد ولی تعیین سطوح سواد خواندن و نوشتن در هر پایهی تحصیلی و استانداردهای مرتبط با هر سطح و همچنین آموزش به معلمان موضوعی در زمینهی بسط و توسعهی مفاهیم به دروس دیگر، مورد غفلت قرار گرفته است که نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.
The present study, with the purpose to compare the literacy curriculum in Australia and New Zealand in order to benefit from the experiences of these countries to improve the level of literacy education in Iran in 2020. The approach used in the research is qualitative and comparative in which Australia and New Zealand, due to the high index of human development in 2020, obtaining favorable results in the PIRLS International assessment 2016 and effective activities in the field of literacy, by purposeful sampling have been selected. The data were collected by referring to valid scientific papers and websites of the Ministry of Education and the curriculum and valid documents related to literacy education in selected countries, and were analyzed and compared by Bereday’s four-step method and the similarity and difference method. The findings showed that the goals of literacy education in Iran are well explained and not much different from the literacy goals in selected countries, but determining the levels of literacy in each educational level and standards related to each level as well as education to thematic teachers have been neglected in extending concepts to other subjects that need to be revised and corrected.