Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری اخلاقی در اثربخشی سازمانی مدارس با نقش میانجی خلاقیّت و توانمندسازی روانشناختی معلّمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل معلّمان ناحیه 1 شیراز در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 2209 نفر بودند، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 327 معلّم از این جامعه انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از چهار پرسشنامه رهبری اخلاقی کالشون، دنهارتوگ و دیهوگ (2011)؛ توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995)؛ خلاقیّت کارکنان تورنس (1963) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی مدارس سرجیوانی، استراتا و رابرت (1992) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک دو نرم افزار Spss و lisrel انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که: رهبری اخلاقی، توانمندسازی روانشناختی و خلاقیّت، اثر مستقیم، مثبت و معناداری در سطح 05/0 بر اثربخشی سازمانی دارد؛ همچنین رهبری اخلاقی با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی و خلاقیّت اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار بر اثربخشی سازمانی دارد. از یافتهها میتوان نتیجه گرفت که رهبران اخلاقی به همراه نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی و خلاقیّت معلّمان، دارای نقش موثّری در اثربخشی سازمانی مدارس میباشند. بنابراین چنانچه مدیران و رهبران مدارس از خصایص مثبت رهبری اخلاقی برخوردار باشند و در این فرایند از راهبردهایی مانند توانمندسازی روانشناختی و خلاقیّت معلّمان بهره گیرند، میتوانند شرایط مساعدی جهت همکاری و مشارکت هر چه بیشتر معلّمان در امور مختلف مدرسه و در نهایت اثربخشی مدرسه فراهم کنند.
The aim of this study was to investigate the effect of ethical leadership on the organizational effectiveness of schools with the mediating role of creativity and psychological empowerment of teachers. The research method was descriptive-correlational. The study population consisted of 2209 teachers in Shiraz District 1 in the academic year 1399-1400, which was selected using a simple random sampling method and based on Cochran's formula, a sample of 327 teachers from this community. To collect data from four ethical leadership questionnaires, Kalshoven, Den Hartog, and De Hoogh (2011); Spritzer Psychological Empowerment (1995); Torrance Staff Creativity (1963) and the Organizational Effectiveness Questionnaire of Serjivani, Strata, and Robert (1992) schools were used. Data analysis was performed using structural equation modeling and Spss and lisrel software. Findings showed that: Ethical leadership, psychological empowerment and creativity have a direct, positive and significant effect at the level of 0.05 on organizational effectiveness; Ethical leadership also has an indirect, positive and significant effect on organizational effectiveness through the mediation of psychological empowerment and creativity. From the findings, it can be concluded that ethical leaders, along with the mediating role of psychological empowerment and creativity of teachers, have an effective role in the organizational effectiveness of schools. Therefore, if school principals and leaders have positive qualities of ethical leadership and in this process use strategies such as psychological empowerment and creativity of teachers, they can create favorable conditions for cooperation and participation of teachers in various school affairs and ultimately. Provide school effectiveness.