Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی سازمان و عناصر آمیخته بازاریابی بر تصویر سازمان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را مشتریان مصرفی کارخانه لاستیکسازی کویر تایر در شهر یزد تشکیل میدهد که تعداد 82 نفر از آنان بهعنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. در این پژوهش بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه این پژوهش استاندارد و بر اساس مقاله مبنای (هانایشا، 2020) میباشد و شامل 27 سوال است. بهمنظور تائید روایی محتوایی پرسشنامه، ازنظر اساتید دانشگاه و خبرگان صنعت استفاده شده است و روایی صوری آن با توجه به نظر مشتریان در حین پاسخ به سوالات پرسشنامه در مطالعه آزمونه مورد بررسی قرار گرفته است و همچنین پایایی آن بوسیله ضریب آلفای کرونباخ (996/.) مورد تائید قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده، تمامی فرضیات پژوهش مورد تائید قرار گرفتند و نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی سازمان تاثیر مثبتی بر تصویر سازمان دارد. همچنین متغیرهای تبلیغات، قیمت، ترفیعات فروش، مکان فروشگاه و محیط فروشگاه نیز تاثیر مثبتی بر تصویر سازمان دارند.
Machine summary:
مزایاي ناشی از درگیرکردن سازمان در مسؤلیت اجتماعی زیاد است؛ از جمله، بهبود درك مشتریان درباره شرکت که بر هوشیاري و آگاهی آنها نسبت به تصویر سازمان، ترجیح برند سازمان به رقبا و وفاداري به سازمان میباشد؛ علاوه بر این، داراي تأثیري مثبت بر نگرش کارکنان نسبت به سازمان است؛ چنانکه می تواند باعث ایجاد حسی مطلوب و خوشایند در کارکنان به خاطر بودن در سازمان شود و معیارهاي اخلاقی و ارزشی آنها را ارتقا دهد؛ از این رو بررسی و پژوهش بر موضوع مسئولیت اجتماعی سازمان ها دارای اهمیت بالایی میباشد.
به عبارت دیگر بکارگیری آمیخته بازاریابی باعث اجازه دادن به سازمان ها و شرکت ها برای ایجاد و بکارگیری مزیت رقابتی در محیط بازار میشود (ماهاجان و گلاهیت 3 ، 2019، 1 Corporate Social Responsibility Tuokuu Mahajan & Golahit تصوير شركت 1 عبارت است از عكس هاي ذهني كه به صورت انتخابي ادراك شده است.
از سوی دیگر کمیسیون اروپا مسئولیت اجتماعی سازمان را م Corporate Image Adeniji Barkemeyer & Figge Branco & Rodriques داند که به موجب آن مسائل اجتماعی و زیست محیطی در سیاست ها، عملکرد سازمان و تعاملاتش با گروه های ذینفع به صورت داوطلبانه لحاظ شود (محمد ظاهری، ۱۳۹۵، 142).
کاملا مشخص است که مکانی که شرکت برای توزیع محصولات خود انتخاب می کند، می تواند بالا یا پایین بودن قیمت و در نهایت در قیمت ارائه شده ان تأثیر مستقیمی داشته باشد؛ همچنین به با توجه به اینکه مکان شرکت، بر میزان راحت بودن دسترسی مشتریان به بازار تأثیر دارد، موجب ارتقای رضایت آنها میشود؛ که همه این امورد در کنار هم تصویر سازمان را شکل مطلوبتر و مورد پذیرتر برای مشتریان نشان میدهد.