Abstract:
از مهم ترین پشتوانه های کار کارمندان در پیشبرد اهداف یک سازمان، اصل مردم داری و حمایتی است که مردم نسبت به کارمندان دارند. با رسوخ مدرنیته در تمام عرصه های جامعه، خلا این اصل بیش از پیش در جامعه احساس می شود. مردم داری معیارهای فراوانی دارد از این رو، ضروری است که ابزارهای لازم برای بررسی این ویژگی در دسترس افراد مسئول باشد. هدف پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی آزمون مردم داری در کارمندان بانک مسکن بود. برای دستیابی به این هدف بر اساس مبانی نظری آزمونی با 22 گویه ساخته شد. برای شناسایی مشکلات احتمالی، این آزمون به گروهی از روان شناسان و متخصصان داده شد که پس از ارزیابی داده ها، دو گویه آزمون حذف شدند. سپس آزمون به طور آزمایشی بر روی 50 نفر از گروه نمونه اجرا و برخی از گویه ها تغییر یافتند. نوع پژوهش توصیفی – پیشمایشی و آزمودنی های پایانی 1176 نفر از کارمندان بانک مسکن کشور بودند که 200 نفر علاوه بر آزمون مردم داری به آزمون ملاکی خدمت رسانی(رشید، 1391) نیز پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافته ها نشان داد آزمون مردم داری ساخته شده سه عامل مسئولیت پذیری، همدلی و برونگرایی را می سنجد. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 0.85 بدست آمد. این آزمون همبستگی بالایی با آزمون خدمت رسانی نشان داد(r=0.76). با توجه به میزان پایایی و روایی به دست آمده پرسشنامه اندازه گیری مردم داری ابزاری مناسب به شمار می رود.
The most important backbone of the employee to advance an organization's goals is the principle of humanity and the support that people have for employees. With the penetration of modernity in all areas of society, the vacuum of this principle is increasingly felt in society. People have many criteria. Therefore, the tools necessary to verify this feature must be available to those in charge. Proper customer relationship is one of the requirements of banking. The purpose of this study was to construct and standardize the People-Orientation test in Maskan Bank employees. To achieve this goal, a test with 22 items was constructed. To identify potential problems, the test was administered to a group of psychologists and specialists who, after evaluating the data, eliminated two test items. Then the test was performed experimentally on 50 subjects in the sample group and some of the items were changed. The research was a descriptive, survey study and the final subjects were 1176 employees of the Maskan Bank of Iran, 200 of whom also completed the standardized Service-Orientation Test (Rashid, 2012). Pearson correlation coefficient, Cronbach's alpha, exploratory and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. The findings showed that the constructed People-Orientation test measures three factors of public responsibility, empathy, and extraversion. Reliability of the questionnaire was calculated as 0.85 by Cronbach's alpha method. Also, this test showed a high correlation with Service-Orientation Test (0.76). According to the reliability and validity of the questionnaire, it is a good tool.