Abstract:
پژوهش از نوع کاربردی بوده که به صورت توصیفی- تحلیلی و استنباطی صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را گردشگران وارد شده به کلانشهر تبریز تشکیل میدهند (1500000نفر). با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. دادههای مورد نیاز به صورت پرسشنامه آماری و پرسشنامه دلفی گردآوری شد. متغییرهای این پژوهش، 51 متغییر مرتبط با جاذبههای گردشگری است. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از آزمونهای آماری تحلیل عاملی، رگرسیون چند متغییره و آزمون همبستگی پیرسون و برای اولویتبندی معیارها و مناطق شهری از مدل ANP استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی منجر به کاهش 51 متغییر به 5 عامل (مراکز تاریخی- فرهنگی، غذا، سوغاتی و صنایعدستی، مراکز خرید، مراکز تفریحی و آموزشی، مراکز درمانی و اشتغال) شد که توانایی تبیین 08/95 درصد از تغییرات واریانس را دارند. نتایج پیرسون نشان داد که متغییرهای بازار تاریخی تبریز، کفش تبریز، خانههای تاریخی، فرش تبریز و موزهها، همبستگی بیشتری با توسعه گردشگری دارند. نتایج یافتههای رگرسیون ضمن اینکه مؤید اثرگذاری متغییرهای فرهنگی و تاریخی به عنوان جاذبه اصلی گردشگری شهر تبریز بوده، نشان داد که 1/71 درصد از تغییرات واریانس توسط متغییرها قابل تبیین است. نتایج یافتههای ANP نشان داد که منطقه 8 کلانشهر تبریز به دلیل وجود عناصر تاریخی و محل عرضه فرش و سوغاتی تبریز نسبت به سایر مناطق، امتیاز بیشتری دارد. با توجه به تفاوت ماهیت جاذبههای گردشگری در مناطق مختلف کلانشهر تبریز، پیشنهاد میشود برنامهریزی گردشگری در هر منطقه متناسب با پتانسیلهای گردشگری آن منطقه ولی همراستا با اهداف سند توسعه گردشگری این شهر باشد.
Cities are attractive to tourists because of their historical roots, recreational facilities. The
diversity of attractions doubles the importance of examining the role of each element of
tourism in the development of urban tourism. This study aims to investigate the role of of the
components of tourism in the metropolis of Tabriz in the development of tourism. The
method of research is descriptive-analytical. The statistical population of this study is tourists
from Tabriz metropolis (1500000 people). Using the random sampling method, 384 people
have selected as the sample size. The required data has collected as a statistical questionnaire
and a Delphi questionnaire. The variables of this study are 51 variables. Statistical analysis of
factor analysis, multivariate regression, and Pearson correlation test has used, and the ANP
model was used to prioritize the criteria and urban areas. The results of factor analysis led to a
51-variable reduction to 5 factors (Historical-cultural centers, food, souvenirs and handicrafts,
shopping centers, recreation and education centers, treatment and employment) capable of
explaining 95.8% of variance changes. The results of the Pearson correlation showed that the
variables of Tabriz's historical bazaar, Tabriz's shoes, historic houses, Tabriz carpets, and
museums are more correlated with tourism development. Also, the results of regression
findings, while confirming the effectiveness of cultural and historical variables as the main
element of tourism in Tabriz, showed that 71.1% of variance changes explained by variables.
The results of the ANP model showed that Region 8 of Tabriz metropolis has more points
than other regions due to the existence of historical elements and the place of offering carpets
and souvenirs of Tabriz. Due to the difference in tourist attractions in different areas of the
metropolis, it is recommended that tourism planning in each urban area be tailored to the
tourism potentials of that area.