Abstract:
در این مقاله، تغییرات رانت در صنعت خودروسازی ایران طی بازه زمانی 1394-1386 و به صورت فصلی اندازهگیری شده است. مشکلی که در خصوص بررسی تجربی رانت وجود دارد، عدم امکان اندازهگیری رانت به صورت مستقیم میباشد. این موضوع سبب شده است که محققان از جانشینهای مختلف برای این متغیر استفاده کنند. برای برآورد رانت در صنعت خودرو از دو دسته متغیر اعم از متغیرهای علل که شامل: تسهیلات دریافتی، مالیات، اندازه دولت، درآمد نفت، تولید ناخالص داخلی، طلب از شرکتهای گروه و شرکتهای وابسته، وجه نقد و موجودیهای نزد بانکها، پیش پرداختها، حسابها و اسناد دریافتی تجاری بلندمدت، موجودی مواد و کالا، نرخ ارز، نرخ تورم و متغیرهای منعکسکننده شامل: مبلغ فروش، سود و زیان انباشته، بهای تمام شده کالای فروش رفته و سود و زیان پس از کسر مالیات استفاده شده است. برای این منظور با استفاده از متغیرهای مختلف، ترکیبهای متفاوتی از متغیرها مورد بررسی قرار گرفته است. در مدل بهینه که بر اساس معیارهای خوبی برازش انتخاب شده است، تمامی متغیرها از نظر آماری معنادار میباشند. همچنین از نتایج دیگر این مقاله این است که تغییرات رانت در صنعت خودروسازی طی سالهای 1394-1386 با فراز و نشیبهایی روبرو بوده است.
In this paper, we estimate the size of economic rent in Iran's automotive industry over the period 1386Q1-1394Q4. For studying the economic rent empirically, measure the economic rent directly is the most important problem. Then Researchers use different proxies for this variable. In order order to estimate the economic rent in the automotive industry, we use two groups of variables, including the causes' variables that include: Loans, Tax, Size of government, Oil revenues, GDP, Receivable accounts from group companies and affiliates, Cash and balances with banks, pre paids, received long-term trade accounts and notes, Inventories, Exchange rate, Inflation and reflect variables include: Sale, accumulated Profit and loss, Cost of goods sold. For this purpose, with using different variables, various combinations of variables are examined. In the optimum model which is selected base on fitting model criteria, all variables are statistically significant. Moreover, results of this paper show that changes in economic rent in the Automotive Industry during the years 1394-1386 encountered by leaps and bounds.
Machine summary:
com در اين مقاله ، تغييرات رانت در صنعت خودروسازي ايران طي بازه زماني ١٣٩٤-١٣٨٦ و بـه صـورت فصـلي انـدازه گيـري شده است .
براي برآورد رانـت در صنعت خودرو از دو دسته متغير اعم از متغيرهاي علل که شامل : تسهيلات دريافتي، ماليات ، اندازه دولت ، درآمد نفت ، توليد ناخالص داخلي، طلب از شرکت هاي گروه و شرکت هاي وابسـته ، وجـه نقـد و موجـوديهـاي نـزد بانـک هـا، پـيش پرداخـت هـا، حسـاب هـا و اسـناد دريـافتي تجـاري بلندمـدت ، موجـودي مـواد و کـالا، نـرخ ارز، نـرخ تـورم و متغيرهـاي منعکس کننده شامل : مبلغ فروش ، سود و زيان انباشته ، بهاي تمام شده کالاي فروش رفته و سود و زيان پس از کسر ماليات استفاده شده است .
در اين مقاله براي اندازه گيري تغييرات رانـت در صنعت خودروسازي از روش معادلات ساختاري (ميميک ) اسـتفاده مـيشـود کـه بـراي آن دو دسـته متغير اعم از متغيرهاي علل و منعکس کننده انتخاب شده است .
اگـر قيمـت مـواد غـذايي بـه اندازه کافي بالا باشد که زير کشت رفـتن زمـين هـاي حاشـيه اي نيـز سـودآور باشـد، در ايـن صـورت صاحبان زمين هاي حاصلخيز در يک مزيت هزينه اي قرار خواهند گرفت ، ريکاردو اين مازاد درآمدي را که به دليل حاصلخيزي زمين حاصل شده است رانت مينامد.
Buchanan, Tollison and Tullock 2.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به توضيحات بالا در اين مقاله تغييرات رانت در صنعت خودروسازي ايران طي سال هـاي ١٣٩٤-١٣٨٦ و به صورت فصلي اندازه گيري ميشود.