Abstract:
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران و معاونین سازمانهای ورزشی از جمله اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، روسا و مسولین روابط عمومی فدراسیون-های ورزشی، مدیران و مسولین ورزش سازمان آموزش و پرورش استان تهران بودند که تعداد آنان شامل 266 نفر بود. نمونه این پژوهش مشتمل بر 157 نفر است که طبق جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی از نوع طبقهای نسبی جهت پاسخ گویی به پرسشنامههای پژوهش حاضر انتخاب شدند. ابزار پژوهش از سه پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی کریمی نژاد مریان (2011)، جذب خیرین افروزه، افروزه و کاملی (2017) و خلاقیت سازمانی دل ای لو و هوتون (2008) استفاده شد. یافتهها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که اثر توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت، اثر خلاقیت بر جذب خیرین و اثر توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین مثبت و معنادار است. همچنین نتایج بیانگر این بود که توانمندسازی روانشناختی بر جذب خیرین با نقش میانجی خلاقیت مدیران ورزشی تاثیر دارد. نتیجهگیری: بنابراین مدیران ذیربط میتوانند با توجه به یافتههای موجود، ساز و کارهایی جهت ارتقاء توانمندسازی روان-شناختی و خلاقیت کارکنان برگزینند. لذا پیشنهاد میشود که مدیران ذیربط برای ارتقا خلاقیت در سازمان، به بکارگیری و جذب نیروی انسانی خلاق و نوآور بپردازند و سازمان در اهداف و ماموریت خود توانمندسازی روانشناختی را بگنجایند تا به جذب خیرین کارکنان منجر میشود.
The aim of this work was to investigate the effect of psychological empowerment on the attracting donors with the mediating role of creativity of the sports managers. The present work was a descriptive-correlational study of structural equation modeling. The statistical population of this work was the managers and deputies of the sports organizations including the General Directorate of Sports and Youth of Tehran Province, heads and public relations officials of sports federations, and managers and sports officials of Tehran Education Organization, who included 266 people. The results of the structural equations showed that the effect of psychological empowerment on creativity, the effect of creativity on the attracting donors, and the effect of psychological empowerment on the attracting donors were positive and significant. The results obtained also showed that psychological empowerment had an effect on the attracting donors by mediating the creativity of the sports managers. It is suggested that the relevant managers employ creative and innovative manpower in order to promote creativity in the organization.
Machine summary:
بر اين اساس با توجه به اينکه مديران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان به عنوان عناصر تأثيرگذار در توسعه ورزش کشور و نهادينه سازي آن نقش مهمي را ايفا ميکنند، اطلاع از نگرش و مهارت هاي آنها در خلاقيت و برنامه ريزي در جذب خيرين و کنترل زمان بسيار حائز اهميت است ؛ زيرا مخاطبان و ذينفعان به ارائه خدمات نو و خلاقانه نياز دارند.
Results of the validity index of research structures سازه ها SSO SSE 1-SSE/SSO توانمندسازي 628 628 --- خلاقيت 0/223 365/856 471 جذب خيرين 0/243 473/345 628 * مجموع مجذورات مشاهدات براي متغير مکنون (SSO) * مجموع مجذورات خطاهاي پيش بيني براي متغير مکنون (SSE) * شاخص بررسي اعتبار اشتراک (SSE/SSO-١) همچنين نتايج نشان داد که اثر توانمندسازي بر جذب خيرين (٥٢٩٦=T-Value و ٠/٤٨٨= ß) مثبت و معنادار است .
T values in the final research model بحث و نتيجه گيري هدف از انجام تحقيق حاضر بررسي تأثير توانمندسازي روان شناختي بر جذب خيرين با نقش ميانجي خلاقيت مديران ورزشي بود.
در اين راستا گزارش شده است که ادارات ورزش و جوانان که به توانمند نمودن کارکنان خويش ميپردازند و تجهيزات ، منابع و مواد لازم براي آنان تهيه نمايند، داراي نيروي انساني خلاق و اثربخش خواهند شد که به احتمال زياد نتيجه آن بهره گيري از روش هاي متنوع و جديد در جهت جذب خيرين خواهد بود (٢٤).
The role of managers' spiritual leadership on empowerment and creativity of employees of sports and youth departments of Semnan province.