Abstract:
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر برندسازی ویژگیهای شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی دانشگاهی ایران بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع کیفی و از منظر هدف از نوع تحقیقات توسعهای است که با روش نظریه داده بنیاد انجام شد. روش جمعآوری اطلاعات توسط مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. فرآیند مصاحبهها با 15 نفر از خبرگان از جمله برگزارکنندگان رویدادهای ورزشی و اساتیدی که در زمینه برندسازی تخصص داشتهاند انجام شد. شیوه تحلیل دادههای کیفی توسط دو پژوهشگر مجزا انجام شد و سپس حاصل توافق درونی محققان وارد پژوهش شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که سه عامل به عنوان شرایط علی، پنج عامل به عنوان شرایط زمینهای و شش عامل به عنوان شرایط مداخلهگر برندسازی ویژگیهای شخصیتی داوطلبان ورزشی در رویدادهای ورزشی ایران نقش دارد. محرز است که داوطلبان بخش جداییناپذیر ورزش و رویدادهای ورزشی هستند، به همین دلیل ویژگیهای شخصیتی آنها باید مد نظر قرار گیرد. از آنجایی که شرایط مداخلهگر بیشترین نقش را در تعیین راهبردها دارد پیشنهاد میشود که برای ارتقای سطح داوطلبان ورزشی، به ارتقای روابط عمومی و حرفهای، ویژگیهای فردی آنها مانند توانایی شخصی، دانش و مهارت آنها مد نظر قرار گیرد. نتیجهگیری: همچنین پیشنهاد میشود که بهترین داوطلبان رویدادهای ورزشی را برای ارتقا روحیه آنها و انگیزه سایر داوطلبان به سمتهای بالاتر در رویدادهای بعدی ارتقا داد یا برای رویدادهای بینالمللی مانند المپیک، بازیهای آسیایی که از همه دنیا نیروی داوطلب جذب میکند، معرفی شوند. در این صورت است که روحیه داوطلبی در جامعه و ورزش کشور نهادینه میشود.
The purpose of this work was to identify and model the factors affecting the branding of the personality traits of the volunteers in the sports events. The approach of the present research work was qualitative, and in terms of purpose, it was a developmental research that was conducted using the grounded theory. The findings showed three factors as the causal conditions, five factors as the contextual conditions, and six factors as the intervening conditions for the branding personality traits of the sports volunteers in the Iranian sporting events. It is suggested that in order to brand the personality of the sports volunteers, great importance should be given to the behaviors of the volunteers, and efforts should be made to promote their individual and social behavior.
Introduction
Nowadays, branding for sports personalities has increased, and branding different products has become very important. This type of branding also has many advantages for the personalities that have been shown in various studies (1). If the sports volunteers work to strengthen their brand and put a good and lasting image of themselves in the minds of the sports managers, not only will they never be forgotten but they can continue to shine and last for many years at the sporting events. Therefore, considering the importance of branding the personality traits of sports volunteers, creating a favorable image of the sports volunteers to sports and guidance available to the managers of the sports institutions and organizations to select sports volunteering will help, this work seeks to analyze the factors affecting the branding of personality traits of the volunteers in the sports events.
Machine summary:
از آنجايي که شرايط مداخله گر بيشترين نقش را در تعيين راهبردها دارد پيشنهاد مي شود که براي ارتقاي سطح داوطلبان ورزشي ، به ارتقاي روابط عمومي و حرفه اي ، ويژگي هاي فردي آن ها مانند توانايي شخصي ، دانش و مهارت آن ها مد نظر قرار گيرد.
از اين رو با توجه به الگوي مفهومي استراوس و کوربين و معين نبودن نقش هاي اوليه مقولات مداخله گر و زمينه اي بر پديده محوري پژوهش حاضر، محقق به دنبال آن بود تا بعد از پيمايش کيفي مؤلفه هاي پديدار شونده در جريان پژوهش ، به تحليل عوامل موثر بر برندسازي ويژگيهاي شخصيتي داوطلبان ورزشي با رويکرد داده بنياد بپردازد.
Branding pattern of volunteers personality traits at sporting events بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر مطالعه تحليلي عوامل موثر بر برندسازي ويژگي هاي شخصيتي داوطلبان ورزشي در رويدادهاي ورزشي ايران بود.
يافته هاي تحقيق نشان داد که سه عامل به عنوان شرايط علي برندسازي ويژگيهاي شخصيتي داوطلبان ورزشي در رويدادهاي ورزشي ايران نقش دارد که با تحقيقات گالسرود١ و همکاران (٢٠١٣) و پوپوفسکا و دارک ٢ (٢٠١٩) همسو بود (١٨, ١٩).
داشتن مهارت هاي بازاريابي، به کارگيري ابزار مناسب براي معرفي خود، توانايي برقراري ارتباط با افراد حاضر در رويدادهاي ورزشي، کار تيمي و مهارت بين فردي از جمله روابط حرفه اي داوطلبان ورزشي است که اگر به درستي انجام و تقويت شود منجر به توسعه برند شخصيتي آن ها ميشود.