Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش خانواده بر بهبود روابط والدین و خودکارآمدی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان جویبار، انجام شد. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه های آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی و مادران آن ها در آموزش و پرورش شهرستان جویبار در سال تحصیلی ۱۴۰۰ –۱۳۹۹ بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، تعداد ۳۰ نفر انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در هر یک از گروه های آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) قرار گرفتند. به افراد گروه آزمایش (مادران دانش آموزان منتخب) آموزش خانواده مطابق با کتاب خانواده و فرزندان در دوره ابتدایی تهیه شده توسط استادان طرح جامع آموزش خانواده به ویراستاری به پژوه (۱۳۸۹) طی ۱۰ جلسه و به مدت یک ماه ارایه شد. ابزار اندازه گیری در پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه های ارزیابی رابطه والد–فرزند فاین و اسچووبل (۱۹۸۳)، خودکارآمدی شرر و مادوکس (۱۹۸۲) بود. روایی توسط متخصصان تایید شد و با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه های رابطه والد–فرزند برابر ۹۰/ ۰، خودکارآمدی برابر ۸۸/ ۰ محاسبه شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها استفاده از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) با استفاده از نرم افزار SPSS ۲۳ بود. یافته ها نشان داد که آموزش خانواده بر بهبود رابطه ولی-فرزندی و خودکارآمدی تاثیر دارد.
Machine summary:
همچنین انصاری عزآبادی (١٣٩٤) در پژوهش خود با عنوان اهمیت خانواده و نقش تربیتی آن از دیدگاه اجتماعی به این نتیجه دست یافت که اختلال در تعلیم و تربیت فرزندان ، زمانی پیش می آید که اولیاء نسبت به تربیت فرزندان و نیز ایجاد روابط سالم و سازنده برای فراهم کردن محیطی امن و آرام برای آنان ، آگاهی کافی نداشته باشند، از این رو، برگزاری کلاس های آموزش خانواده منجر به تغییر رفتار والدین با فرزندان شده وسبب می شود فرزندان پیشرفت درسی بیشتری پیدا کنند.
از همین رو، این پژوهش درصدد است به این سوال پاسخ دهد که آیا آموزش خانواده بر بهبود روابط والدین -فرزندان و خودکارآمدی دانش آموزان مقطع ابتدایی تاثیر دارد؟ 1 - Klahr, Mc Gue, Iacono & Burt 2 - Dunst & Hamby روش روش این پژوهش ، نیمه (شبه ) آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است .
چرا که بررسی میزان خود کارآمدی دانش آموزان در هر یک از مراحل پیش آزمون و پس آزمون و در گروه های کنترل و آزمایش با توجه به توزیع آزمودنی ها به طور یکنواخت در گروه های کنترل و آزمایش ، نشان داد بعد از اجرای آموزش خانواده برای مادران ، میانگین این متغیر در پس آزمون و در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش قابل ملاحظه ای یافته است که قطعا اختلاف به وجود آمده نتیجه تاثیر شرکت مادران عضو گروه آزمایش در کلاس های آموزش خانواده بوده است .