Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه بین مقاومت در برابر تغییر با رضایت شغلی و عملکرد سازمانی کارکنان در دوران همه گیری اپیدمی کووید-۱۹ انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری عبارت بود از تمامی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خواف که تعداد ۳۵ نفر به روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد مقاومت در برابر تغییر اورگ (۲۰۰۳)، رضایت شغلی گریکسون (۱۹۸۷) و عملکرد سازمانی پاترسون (۱۹۹۲) بود که ضریب آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامه ها به ترتیب برابر ۷۵/ ۰، ۸۷/ ۰ و ۸۵/ ۰ محاسبه شد. در سطح اطمینان ۹۵ درصد (۰۵/ ۰=a) و بر حسب محاسبات ضرسب همبستگی پیرسون، یافته ها نشان داد در دوران همه گیری اپیدمی کووید-۱۹، بین مقاومت در برابر تغییر با رضایت شغلی و هم چنین، بین مقاومت در برابر تغییر با عملکرد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خواف رابطه منفی معنی دار وجود دارد.
Machine summary:
در سطح اطمینان ٩٥ درصد (٠٠٥=) و بر حسب محاسبات ضرسب همبستگی پیرسون ، یافته ها نشان داد در دوران همه گیری اپیدمی کووید-١٩، بین مقاومت در برابر تغییر با رضایت شغلی و هم چنین ، بین مقاومت در برابر تغییر با عملکرد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خواف رابطه منفی معنی دار وجود دارد.
از این رو، پژوهش حاضر قصد بر آن است تا به این سوال اصلی پاسخ دهد که آیا رابطه ای بین مقاومت در برابر تغییر با رضایت شغلی و عملکرد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خواف در دوران همه گیری اپیدمی کووید-١٩ وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر گردآوری داده ها از نوع پژوهش های توصیفی است ، طرح پژوهش از نوع غیر- آزمایشی و از نظر روش تحقیق ، همبستگی میباشد.
جدول ٣، نتایج ضریب همبستگی بین مقاومت در برابر تغییر با رضایت شغلی و عملکرد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خواف در دوران همه گیری اپیدمی کووید-١٩ را نشان میدهد.
نتیجه گیری یافته های پژوهش نشان داد که رابطه منفی معناداری بین مقاومت در برابر تغییر با رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خواف در دوران همه گیری اپیدمی کووید-١٩ وجود دارد.
هم چنین ، رابطه منفی معناداری بین مقاومت در برابر تغییر با عملکرد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خواف در دوران همه گیری اپیدمی کووید-١٩ وجود دارد.
بنابراین ، مقاومت در برابر تغییر یکی از متغیرهای اثر گذار بر رضایت شغلی و عملکرد سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خواف است .