Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری تحول گرا و نگرش کاری کارکنان: نقش میانجی توانمندسازی روان شناختی کارکنان آموزش و پرورش، انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان نواحی ۱ و ۲ آموزش و پرورش شهرستان ساری در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به تعداد ۱۴۰ نفر بود که طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد ۱۰۳ نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب اداره محل خدمت و جنسیت کارکنان، انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های رهبری تحول گرا باس و آولیو (۲۰۰۰)، توانمندسازی روان شناختی اسپریتزر و میشرا (۱۹۹۵) و نگرش کاری کانتور و ویزبرگ (۲۰۰۲) بود. روایی پرسشنامه ها با نظر متخصصان تایید شد و به روش همسانی درونی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه رهبری تحول گرا برابر ۸۳/ ۰، توانمندسازی روان شناختی برابر ۸۷/ ۰ و نگرش کاری برابر ۸۶/ ۰ محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری) از طریق نرم افزار های SPSS ۲۳ و AMOS ۲۳ انجام شد. یافته ها نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین رهبری تحول گرا با نگرش کاری و توانمندسازی روان شناختی کارکنان وجود دارد. هم چنین، رابطه مثبت و معناداری بین توانمندسازی روان شناختی با نگرش کاری کارکنان وجود دارد. از طرفی، معادلات ساختاری نیز نشان داد توانمندسازی روان شناختی نقش واسطه ای در رابطه بین رهبری تحول گرا و نگرش کاری کارکنان دارد.
Machine summary:
یافته ها نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین رهبری تحول گرا با نگرش کاری و توانمندسازی روان شناختی کارکنان وجود دارد.
از طرفی ، معادلات ساختاری نیز نشان داد توانمندسازی روان شناختی نقش واسطه ای در رابطه بین رهبری تحول گرا و نگرش کاری کارکنان دارد.
جدول ١ جدول آزمون K-S جهت بررسی نرمال بودن متغیرهای پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) 1 - Internal consistency 2 - Cronbach's Coefficient Alpha 3 - Descriptive Statistics 4 - Inferential statistics 5- Kolmogorov 6- Smirnov فرضیه ١: بین رهبری تحول گرا و نگرش کاری کارکنان رابطه وجود دارد.
جدول ٦: مسیر ساختاری و تخمین اثر مسیر (رجوع شود به تصویر صفحه) خلاصه بررسی داده ها در جدول فوق ، نشان می دهد که در سطح اطمینان ٩٩ درصد (٠٠١=α)، می توان ادعا نمود بین رهبری تحول گرا و نگرش کاری کارکنان با میانجیگری توانمندسازی روان شناختی رابطه معناداری وجود دارد دارد و مدل برازش داده شده مورد تایید داده ها است .
در بررسی فرضیه ١، یافته ها نشان داد که بین رهبری تحول گرا و نگرش کاری کارکنان رابطه معنادار مثبت وجود دارد.
در بررسی فرضیه ٢، یافته ها نشان داد که بین رهبری تحول گرا و توانمندسازی روان شناختی کارکنان رابطه معنادار مثبت وجود دارد.
در بررسی فرضیه ٣، یافته ها نشان داد که بین توانمندسازی روان شناختی و نگرش کاری کارکنان رابطه معنادار مثبت وجود دارد.
در بررسی فرضیه ٤، یافته ها نشان داد که بین رهبری تحول گرا و نگرش کاری با میانجیگری توانمندسازی روان شناختی کارکنان رابطه وجود دارد.
بنابراین ، چنان که در این پژوهش نتیجه شده است ، توانمندسازی روان شناختی نقش واسطه ای در رابطه بین رهبری تحول گرا و نگرش کاری کارکنان دارد.