Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مهارت های خود نظم دهی خشم، خستگی شناختی و ادراک خویشتن با راهبردهای خود نظارتی نوجوانان پرورشگاهی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش را کلیه کلیه نوجوانان پرورشگاهی شهرستان میاندرود در سال ۱۳۹۸که تعداد کل آنها برابر۱۰۰ نفر می باشند، تشکیل دادند. نمونه آماری این پژوهش بر طبق جدول کرجسی و مورگان (۱۹۷۰) ۸۰ نفر می باشند، که از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارگرد آوری دادها پرسشنامه خود ادراکی هارتر، مقیاس خستگی شناختی چالدر و پرسشنامه راهبردهای خود نظارتی مارک اشنایدر بود. داده ها بعد از گرد آوری و کد گذاری با استفاده از نرم افزار SSPS نسخه ۲۶ مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است. جهت توصیف داده ها و ترسیم تصویری کلی از ویژگی های جمعیتی و اجتماعی-اقتصادی پاسخگویان و توصیف متغیر های وابسته و مستقل تحقیق، از آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین) استفاده شده است. سپس با استفاده از آمار استنباطی و تحلیلی نظیر ضرایب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون سعی گردید تا فرضیه های تحقیق مورد آزمون قرار گیرد. یافته های پژوهش نشان داد که بین مهارت های خود نظم دهی خشم، خستگی شناختی و ادراک خویشتن با راهبردهای خود نظارتی نوجوانان پرورشگاهی ارتباط معنی داری وجود دارد.
Machine summary:
یافته ها ی پژوهش نشان داد که بین مهارت های خود نظم دهی خشم ، خستگی شناختی و ادراک خویشتن با راهبردهای خود نظارتی نوجوانان پرورشگاهی ارتباط معنی داری وجود دارد.
مهارت های خود نظم دهی خشم ، خستگی شناختی ، ادراک خویشتن ، راهبردهای خود نظارتی نوجوانان کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، مددکار اجتماعی مرکز خدمات مثبت زندگی بهزیستی شهرستان میاندورود مقدمه خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است .
Titillo, Oimi and Katz 4 Seen 5 Vanard 6 Komri , tampsoon 7 .
جدول ٢: بررسی نرمال بودن توزیع داده ها (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضیه اول : بین مهارت های خود نظم دهی خشم با راهبردهای خود نظارتی نوجوانان پرورشگاهی رابطه وجود دارد.
جدول ٣ :محاسبه میزان رابطه بین مهارت های خود نظم دهی خشم با راهبردهای خود نظارتی نوجوانان پرورشگاهی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به ضریب اطمینان ٩٥% و سطح معناداری آزمون ضریب همبستگی پیرسون (٠/٠٠٠) که از مقدار پیش فرض (٠/٠٥) کمتر است .
جدول ٤: محاسبه میزان رابطه بین خستگی شناختی با راهبردهای خود نظارتی نوجوانان پرورشگاهی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به ضریب اطمینان ٩٥% و سطح معناداری آزمون ضریب همبستگی پیرسون (٠/٠٠٩) که از مقدار پیش فرض (٠/٠٥) کمتر است .
فرضیه ٦: بین مهارت های خود نظم دهی خشم ، خستگی شناختی و ادراک خویشتن با راهبردهای خود نظارتی نوجوانان پرورشگاهی رابطه وجود دارد.