Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در ایجاد انگیزه در دانش آموزان به منظور شرکت در آموزش آنلاین در دوران کرونا، با روش توصیفی از نوع زمینه یابی (پیمایشی) انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه ششم آموزش و پرورش شهرستان جویبار در سال تحصیلی ۱۴۰۰–۱۳۹۹ به تعداد ۱۱۴۰ نفر بوده که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (بر حسب جنسیت)، تعداد ۲۹۱ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان تایید شد. جهت تایید پایایی، محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر با ۹۲/ ۰ شد. جهت تعمیم اطلاعات حاصل از نمونه به جامعه آماری از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی (شناسایی عوامل موثر در ایجاد انگیزه در دانش آموزان به منظور شرکت در آموزش آنلاین)، باینومیال (میزان تاثیر عوامل موثر در ایجاد انگیزه در دانش آموزان به منظور شرکت در آموزش آنلاین) و فریدمن (اولویت بندی (رتبه بندی) عوامل موثر در ایجاد انگیزه در دانش آموزان به منظور شرکت در آموزش آنلاین) استفاده شد. یافته ها نشان داد عوامل فردی، آموزشی، تکنولوژیکی، روانی، مالی و اجتماعی به عنوان عوامل موثر در ایجاد انگیزه در دانش آموزان به منظور شرکت در آموزش آنلاین در دوران کرونا بوده که اولویت بندی (رتبه بندی) این عوامل به ترتیب عبارت بود از: مالی، روانی، اجتماعی، آموزشی، فردی و تکنولوژیکی.
Machine summary:
با عنایت به موارد مطرح شده و با توجه به این که بحران کنونی همه گیری بیماری ناشی از ویروس کرونا (کووید-١٩)، نظام های آموزشی در سرتاسر جهان را مجبور کرده است تا برای ارائه آموزش به دانش آموزان ، به یادگیری الکترونیکی و سیار اعتماد کنند و کلیه آموزش ها در بستر فضای مجازی انجام شود، از سویی، مشکلات مربوط به انگیزش تحصیلی در میان بیشتر دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی و به میزان های متفاوت وجود دارد و این مسائل ناشی از تعامل میان متغیرهای بسیاری است ، برخی متاثر از خود دانش آموز، برخی مرتبط با خانواده ، همسالان ، اجتماع ، فرهنگ و بقیه به مدرسه و نظام آموزشی و معلم مربوط میشود، این پژوهش بر آن است تا به این سوال اصلی پاسخ دهد که عوامل موثر در ایجاد انگیزه در دانش آموزان به منظور شرکت در آموزش آنلاین در دوران کرونا کدام است ؟ و اولویت بندی آن ها چگونه است ؟ روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت و گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بود جامعه آماری عبارت است از کلیه دانش آموزان پایه ششم آموزش وپرورش شهرستان جویبار در سال تحصیلی ١٤٠٠-١٣٩٩ که تعداد آن ها بنابر آمار اداره منطقه برابر ١١٤٠ نفر بوده که بر اساس جدول کرجسیومورگان (١٩٧٠) تعداد ٢٩١ نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (بر حسب جنسیت ) به عنوان نمونه انتخاب شدند.