Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر چندرسانهای فلسفه برای کودک (P4C) بر حل مسئله و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی، انجام شد. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروههای آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 00–1399 بود که تعداد 40 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به صورت کاملا تصادفی (بر اساس قرعه کشی) در گروههای آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. برای آزمودنی های گروه آزمایش، آموزش فلسفه برای کودک بر پایه چندرسانه ای، با روش پیشنهادی فیلیپ کم (1994) طی 8 جلسه و به مدت یک ماه، اجرا شد. در حالی که، اعضاء گروه کنترل در این مدت آموزش مشابهای دریافت نکردند. ابزار اندازهگیری در پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه حل مسئله هپنر (1988) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) در سطح اطمینان 95 درصد (0/05=a) انجام شد. یافتهها نشان داد که چندرسانه ای فلسفه برای کودک (P4C) بر حل مسئله دانش آموزان پایه سوم ابتدایی تاثیر معناداری دارد. همچنین، چندرسانهای فلسفه برای کودک (P4C) بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی تاثیر معناداری دارد. بنابراین، معلمان پایه سوم ابتدایی برای بهبود، ارتقاء و یا تقویت حل مساله و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان میتوانند از چندرسانه ای فلسفه برای کودک (P4C) بهره گیرند.
Machine summary:
جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان قائم شهر در سال تحصیلی ٠٠–١٣٩٩ بود که تعداد ٤٠ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به صورت کاملا تصادفی (بر اساس قرعه کشی ) در گروه های آزمایش (٢٠ نفر) و کنترل (٢٠ نفر) قرار گرفتند.
پژوهش اسمعیل زاده و همکاران (١٣٩٧) نشان داد که اجرای چندرسانه ای فلسفه برای کودک بر حل مسئله و مؤلفه های آن (اعتماد به حل مسائل ، گرایش –اجتناب و کنترل شخصی) در بین دانش آموزان ابتدایی اثرگذار است .
از این رو، با توجه به معنای حقیقی تربیت که همانا هدایت آدمی به سوی ارزش های والای انسانی است ، پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سوال است که آیا چندرسانه ای فلسفه برای کودک (PC٤) بر حل مسئله و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی تاثیر دارد؟ 1.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر چندرسانه ای فلسفه برای کودک (PC٤) بر حل مسئله و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر قائم شهر انجام شد.
بنابراین ، با بکارگیری روش های مبتنی بر فناوری اطلاعات از جمله یادگیری الکترونیکی (چند رسانه ای) آموزش فلسفه برای کودک می تواند میزان مهارت های حل مسئله و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی را ارتقاء بخشید.