Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سواد اطلاعاتی با بهره وری پژوهشی و نقش میانجی خودکارآمدی پژوهشی در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان بهشهر انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، روش گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان بهشهر به تعداد ۲۶۹ نفر بودند، که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی (بر حسب جنسیت) ۱۵۵ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه های استاندارد سواد اطلاعاتی نیک پور و همکاران (۱۳۹۰)، خودکارآمدی پژوهشی بی اسچک و همکاران (۱۹۹۶) و پرسشنامه محقق ساخته بهره وری پژوهشی بود. روایی این پرسشنامه ها توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفت، پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (سواد اطلاعاتی برابر ۰/۹۶، بهره وری پژوهشی برابر ۰/۸۹ و خودکارآمدی پژوهشی برابر ۰/۹۵ درصد) محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از بخش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سواد اطلاعاتی با بهره وری پژوهشی و نقش میانجی خودکارآمدی پژوهشی در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان بهشهر رابطه وجود دارد. که مولفه ارزیابی اطلاعات بیشترین رابطه با بهره وری پژوهشی و نقش میانجی خودکارآمدی پژوهشی دارد.
Machine summary:
نتایج نشان داد که بین سواد اطلاعاتی با بهره وری پژوهشی و نقش میانجی خودکارآمدی پژوهشی در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان بهشهر رابطه وجود دارد.
از این رو، از آن جا که کارگزار اصلی تعلیم و تربیت در هر جامعه ای سازمان آموزش و پرورش آن میباشد و تحقق اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت با واسطه معلمان صورت می گیرد، پژوهش حاضر در صدد است تا به این سوال اصلی پاسخ دهد که آیا بین بین سواد اطلاعاتی با بهره وری پژوهشی و نقش میانجی خودکارآمدی پژوهشی در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان بهشهر رابطه وجود دارد؟ در این راستا فرضیه های پژوهش به شرح ذیل بوده است .
بحث و نتیجه گیری در بررسی فرضیه اصلی، داده ها نشان داد بین سواد اطلاعاتی با بهره وری پژوهشی و نقش میانجی خودکارآمدی پژوهشی در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان بهشهر رابطه وجود دارد.
در بررسی فرضیه فرعی ١، داده ها نشان داد بین تشخیص نیاز اطلاعاتی و بهره وری پژوهشی با نقش میانجی خودکارآمدی پژوهشی معلمان مقطع متوسطه اول رابطه وجود دارد.
در بررسی فرضیه فرعی ٢، داده ها نشان داد بین مکان یابی اطلاعات و بهره وری پژوهشی با نقش میانجی خودکارآمدی پژوهشی معلمان مقطع متوسطه اول رابطه وجود دارد.
در بررسی فرضیه فرعی ٣، داده ها نشان داد بین ارزیابی اطلاعات و بهره وری پژوهشی با نقش میانجی خودکارآمدی پژوهشی معلمان مقطع متوسطه اول رابطه وجود دارد.
در بررسی فرضیه فرعی ٤، داده ها نشان داد بین استفاده موثر از اطلاعات و بهره وری پژوهشی با نقش میانجی خودکارآمدی پژوهشی معلمان مقطع متوسطه اول رابطه وجود دارد.