Abstract:
برنامه های آمیخته بازاریابی نمایانگر فعالیت های اساسی مدیران بازاریابی است، به طوری که پس از انتخاب یک بازار هدف، مدیران بازاریابی باید برنامه نظام مندی برای فروش به مشتریان و ایجاد روابط بلندمدت تدوین کنند. هدف اصلی پژوهش حاضر ” تحلیل عاملی تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی بر رضایتمندی و حضور مجدد هوادران باشگاه فوتبال نساجی مازندران” بود. روش تحقیق همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه هواداران یکی از بازی های خانگی تیم نساجی مازندران در فصل ۱۳۹۹-۱۳۹۸ که بلیت تهیه کرده و به ورزشگاه رفتند، بود. در این تحقیق حجم جامعه بی نهایت در نظر گرفته شده است لذا اندازه نمونه برابر با ۳۸۴ شده است. همچنین برای محاسبه حجم نمونه در این پژوهش از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود استفاده شده است. عوامل پرسشنامه از مطالعه مقالات پیشین در این زمینه استخراج شده است. روایی پرسشنامه توسط ده تن از اساتید مدیریت ورزشی تایید گردید. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون الفای کرونباخ محاسبه گردید. در این تحقیق نتایج و اطلاعات حاصله در دو بخش توصیفی و استنباطی بررسی شد که در بخش توصیفی مشخصه های آماری همچون جداول فراوانی، میانگین، میانه، مد و انحراف معیار آورده شد و در بخش استنباطی جهت نرمال بودن توزیع داده ها از از آزمون کولموگوروف-اسمیرنوف (K-S) و نیز جهت آزمون فرضیات تحقیق از روش معادلات ساختاری(SEM)، با استفاده از نرم افزار لیزرل، استفاده شده است. یافته ها نشان داد که عناصر آمیخته بازاریابی بر رضایت مندی و حضور مجدد هوادران باشگاه فوتبال تاثیر دارد. از آنجا که بخش قابل توجهی از درآمد باشگاه های حرفه ای فوتبال از حضور هواداران در ورزشگاه ها تامین می شود، لذا پیشنهاد می شود باشگاه های حرفه ای فوتبال ایران از نتایج پژوهش حاضر در جهت رضایتمندی و حضور مجدد هوادارانشان در استادیوم های ورزشی استفاده نمایند
Machine summary:
تحلیل عاملی تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی بر رضایتمندی و حضور مجدد هوادران باشگاه فوتبال نساجی مازندران 1 رسول طریقی 2 سید مجتبی علیمرادی 3 فرشید عابدی 4 ملیحه صالحی رستمی چکیده برنامه های آمیختۀ بازاریابی نمایانگر فعالیت های اساسی مدیران بازاریابی است ، به طوری که پس از انتخاب یک بازار هدف ، مدیران بازاریابی باید برنامۀ نظام مندی برای فروش به مشتریان و ایجاد روابط بلندمدت تدوین کنند.
نتایج پژوهش نشان داد که عامل محصول بعنوان یکی از عناصر آمیختۀ بازاریابی بر رضایتمندی و حضور مجدد هواداران باشگاه فوتبال نساجی مازندران تأثیر دارد.
بعلاوه نتایج این پژوهش نشان داد که عامل قیمت به عنوان یکی از عناصر آمیختۀ بازاریابی بر رضایتمندی و حضور مجدد هواداران باشگاه فوتبال نساجی مازندران تأثیر دارد.
در نهایت یافته های پژوهش نشان داد که آمیختۀ بازاریابی بر حضور مجدد هواداران باشگاه فوتبال نساجی مازندران تأثیر دارد.
"The Dimensions of Marketing Mix", Journal of Management and Organizational Studies, Vol. 2.
International Journal of Sport Marketing and Sponsorship, Vol. 20, No. 2, pp.
The Effect Of Marketing Mix, Image And Service Quality Toward The Domestic Tourism Satisfaction; Journal of Research in Business and Management Volume 5 ~ Issue 4- pp: 69-73.
Marketing a Mental Health Specialization: The 4 P’s of Play Therapy:Technium Social Sciences Journal Vol. 11, 325-338, September 2020 ISSN: 2668-7798.
Syapsan , (2019), "The effect of service quality, innovation towards competitive advantages and sustainable economic growth: Marketing mix strategy as mediating variable", Benchmarking: An International Journal, Vol. 26 No. 4, pp.