Abstract:
در ایران با توجه به سیاستهای بانک مرکزی از جمله یکسان سازی نرخ سود سپردهها و وامها برای کلیه بانکهای کشور، سیاستهای قیمتی از اهمیت و اولویت خاصی برای بانکها برخوردار نبوده و بانکها سعی میکنند تا از طریق استراتژیهای غیر قیمتی از جمله تبلیغات عمل نمایند. بانک ها با توجه به ساختار رقابتی شدید حاکم بر آنها، بیش از گذشته به استفاده از تبلیغات گسترده رسانهای روی آوردهاند. آنچه در بحث تبلیغات حایز اهمیت است، ارزیابی میزان تاثیر آن بر عملکرد بانک است. از این رو در این تحقیق، میزان تاثیر هزینه تبلیغات بر عملکرد بانک بررسی شده است. برای ارزیابی عملکرد بانکها از معیارهای کفایت سرمایه، کیفیت دارائیها، نقدینگی و سودآوری استفاده شده است. این تحقیق با استفاده از داده های پنل منتشر شده در صورت های مالی بانکها از سال 96-1390 انجام شده است. نتایج نشان میدهد که هزینه تبلیغات با عملکرد بانک رابطه مثبت و معنیداری دارد. به طوری که یک درصد افزایش در هزینه تبلیغات، 024/0 درصد کفایت سرمایه، 089/0 درصد کیفیت دارائیها، 022/0 سودآوری و 131/0 نقدینگی بانک را افزایش میدهد. نتایج حاکی از آن است که متغیر نقدینگی بیشترین تاثیرپذیری را از هزینه تبلیغات دارد.در ایران با توجه به سیاستهای بانک مرکزی از جمله یکسان سازی نرخ سود سپردهها و وامها برای کلیه بانکهای کشور، سیاستهای قیمتی از اهمیت و اولویت خاصی برای بانکها برخوردار نبوده و بانکها سعی میکنند تا از طریق استراتژیهای غیر قیمتی از جمله تبلیغات عمل نمایند. بانک ها با توجه به ساختار رقابتی شدید حاکم بر آنها، بیش از گذشته به استفاده از تبلیغات گسترده رسانهای روی آوردهاند. آنچه در بحث تبلیغات حایز اهمیت است، ارزیابی میزان تاثیر آن بر عملکرد بانک است. از این رو در این تحقیق، میزان تاثیر هزینه تبلیغات بر عملکرد بانک بررسی شده است. برای ارزیابی عملکرد بانکها از معیارهای کفایت سرمایه، کیفیت دارائیها، نقدینگی و سودآوری استفاده شده است. این تحقیق با استفاده از داده های پنل منتشر شده در صورت های مالی بانکها از سال 96-1390 انجام شده است. نتایج نشان میدهد که هزینه تبلیغات با عملکرد بانک رابطه مثبت و معنیداری دارد. به طوری که یک درصد افزایش در هزینه تبلیغات، 024/0 درصد کفایت سرمایه، 089/0 درصد کیفیت دارائیها، 022/0 سودآوری و 131/0 نقدینگی بانک را افزایش میدهد. نتایج حاکی از آن است که متغیر نقدینگی بیشترین تاثیرپذیری را از هزینه تبلیغات دارد.در ایران با توجه به سیاستهای بانک مرکزی از جمله یکسان سازی نرخ سود سپردهها و وامها برای کلیه بانکهای کشور، سیاستهای قیمتی از اهمیت و اولویت خاصی برای بانکها برخوردار نبوده و بانکها سعی میکنند تا از طریق استراتژیهای غیر قیمتی از جمله تبلیغات عمل نمایند. بانک ها با توجه به ساختار رقابتی شدید حاکم بر آنها، بیش از گذشته به استفاده از تبلیغات گسترده رسانهای روی آوردهاند. آنچه در بحث تبلیغات حایز اهمیت است، ارزیابی میزان تاثیر آن بر عملکرد بانک است. از این رو در این تحقیق، میزان تاثیر هزینه تبلیغات بر عملکرد بانک بررسی شده است. برای ارزیابی عملکرد بانکها از معیارهای کفایت سرمایه، کیفیت دارائیها، نقدینگی و سودآوری استفاده شده است. این تحقیق با استفاده از داده های پنل منتشر شده در صورت های مالی بانکها از سال 96-1390 انجام شده است. نتایج نشان میدهد که هزینه تبلیغات با عملکرد بانک رابطه مثبت و معنیداری دارد. به طوری که یک درصد افزایش در هزینه تبلیغات، 024/0 درصد کفایت سرمایه، 089/0 درصد کیفیت دارائیها، 022/0 سودآوری و 131/0 نقدینگی بانک را افزایش میدهد. نتایج حاکی از آن است که متغیر نقدینگی بیشترین تاثیرپذیری را از هزینه تبلیغات دارد.در ایران با توجه به سیاستهای بانک مرکزی از جمله یکسان سازی نرخ سود سپردهها و وامها برای کلیه بانکهای کشور، سیاستهای قیمتی از اهمیت و اولویت خاصی برای بانکها برخوردار نبوده و بانکها سعی میکنند تا از طریق استراتژیهای غیر قیمتی از جمله تبلیغات عمل نمایند. بانک ها با توجه به ساختار رقابتی شدید حاکم بر آنها، بیش از گذشته به استفاده از تبلیغات گسترده رسانهای روی آوردهاند. آنچه در بحث تبلیغات حایز اهمیت است، ارزیابی میزان تاثیر آن بر عملکرد بانک است. از این رو در این تحقیق، میزان تاثیر هزینه تبلیغات بر عملکرد بانک بررسی شده است. برای ارزیابی عملکرد بانکها از معیارهای کفایت سرمایه، کیفیت دارائیها، نقدینگی و سودآوری استفاده شده است. این تحقیق با استفاده از داده های پنل منتشر شده در صورت های مالی بانکها از سال 96-1390 انجام شده است. نتایج نشان میدهد که هزینه تبلیغات با عملکرد بانک رابطه مثبت و معنیداری دارد. به طوری که یک درصد افزایش در هزینه تبلیغات، 024/0 درصد کفایت سرمایه، 089/0 درصد کیفیت دارائیها، 022/0 سودآوری و 131/0 نقدینگی بانک را افزایش میدهد. نتایج حاکی از آن است که متغیر نقدینگی بیشترین تاثیرپذیری را از هزینه تبلیغات دارد.
Machine summary:
بررسي تأثير هزينه هاي تبليغات بر عملکرد بانک هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مسعود سعادت مهر استاديار اقتصاد دانشگاه پيام نور، استان لرستان ، مرکز خرم آباد Masd1352@yahoo.
از اين رو در ايـن تحقيـق ميزان تأثير هزينه تبليغات بر عملکرد بانک بررسي شده است .
سؤال محوري تحقيق اين است که آيا هزينه هـاي تبليغـات تـأثير معنـيداري بـر عملکـرد بانک ها دارد يا خير؟ در ادامه اين سؤال کلي سؤالات ديگر به ذهن متباتر ميشود که هزينه تبليغـات کدام بخش از عملکرد بانک ها را بيشتر تحت تأثير قـرار مـيدهـد؟ از ايـن جهـت ، از شـاخص هـاي کفايت سرمايه ، کيفيت داراييها، سودآوري و نقدينگي جهت بررسي عملکرد بانک ها استفاده شده است .
نتايج تحقيق نشان ميدهـد کـه هزينـه تبليغات باعث بهبود عملکرد مالي بانک ها ميشود و اين تأثير بلندمدت است .
سعيدي کيان و همکاران (١٣٩٢) تأثير تبليغات بـر عملکـرد مـالي و ريسـک شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را بررسي کرده انـد.
اين تحقيق که به روش ميداني و با ابزار پرسشنامه انجـام شده است نشان ميدهد که تبليغات رسانه اي تأثير معنيداري بر جذب مشتري بانک دارد.
در تحقيق حاضر تأثير تبليغات بر مؤلفه هاي عملکرد بانک بر اساس شـاخص هـاي کمل بررسي شده است .
٣. فرضيه ها و مدل با توجه به مباني نظري و پيشينه تحقيق ، تأثير هزينه تبليغات بر عملکرد بانک ها بر مبناي شاخص هـاي کمل بررسي شده است .