Abstract:
گسترش ویروس کرونا و همه گیری آن بحرانی است که سراسر جهان فراگرفته، به دلیل ماهیت واگیری و کشندگی بالای
این بیماری محدودیت هایی را در زندگی روزمره مردم ایجاد کرد، این بحران در حوزه ی اقتصادی، اجتماعی و سیاست
ملموس وقابل مشاهده و مطالعه است و پژوهشگران، جامعه شناسان و روانشناسان بنا بر تخصص خود در تمام این ابعاد
مطالعات و تحقیق شکل می دهند، یکی از ابعادی که تغییر و تحول در حوزه ایجاد شد، حوزه فرهنگ وهنر است. تاثیر
بحران کرونا برشیوه زندگی، باورها، ساختاراحساسات، هویتها و ارزش های اجتماعی و فرهنگی مردم ایران با تحولات
جدی مواجه کرده است، که باعث تعطیلی اماکن مذهبی، فرهنگی، گالری، موزهها و... شده است که در کل تولید مصرف
هنر را تحت تاثیر قرار داده و محدود کرده است. همین موضوع تبعات بسیاری در دنیای مصرف هنری بر جای
گذاشته است. تاثیرات مثبت و منفی در زندگی، خرید و رفتارمصرف کنندگان به وجود آورده است. در این بین انتظار می رود،
قالی ایران نیز در اشکال مختلف خود به عنوان یک کالای فرهنگی متاثر از تغییرات بوجود آمده در جامعه تغییراتی را در
اشکال گوناگون پذیرفته باشد. مصرف فرش یک پدیده ی زمانبری است که پس ازگذشت مراحلی به دست مخاطبان و
مصرف کنندگان میرسد. آثار و تبعات این پدیده در مصرف فرش پس از گذشت دوره میان مدت آشکار خواهد شد. حال
مسئله اصلی تحقیق حاضر این است که پدیده ی کرونا با اتمام ابعادی که ذکر شده در حوزه مصرف فرش در ایران چه
تاثیری بر جای گذاشته است؟ ارزیابی وضعیت مصرف فرش در دوران کرونا و پساکرونا چگونه است؟ هدف از این تحقیق
مطالعه تاثیرات پاندمی کرونا در ابعاد مختلف فرش دستبافت ایران با تاکید بر حوزه مصرف و جمع آوری، تدوین و ارایه
راهکارهایی مبتنی بر نظرات کارشناسان این حوزه می باشد.
The spread of the corona virus and its epidemic is a crisis that has spread around the world. Due
to the highly contagious and deadly nature of this disease, it has created limitations in people's
daily lives. This crisis is tangible in the economic, social and political spheres. Sociologists and
psychologists form studies and research in all these dimensions according to their expertise. One
of the dimensions that created change in the field is the field of culture and art. The impact of the
Corona crisis on the way of life, beliefs, emotional structure, identities and social and cultural
values of the Iranian people has undergone serious changes, which has led to the closure of
religious and cultural sites, exhibitions, galleries and museums, etc. Production has affected and
limited the consumption of art. This issue has many consequences in the world of art
consumption. It has created positive and negative effects on the lives, purchases and behavior of
consumers. In the meantime, it is expected that Iranian carpets in their various forms as a cultural
commodity affected by changes in society have accepted changes in various forms. Carpet
consumption is a time consuming phenomenon that reaches the audience and consumers after
going through some steps. The effects and consequences of this phenomenon on carpet
consumption will become apparent after the medium term. Now, the main issue of the present
study is that what effect has the corona phenomenon with the completion of the mentioned
dimensions in the field of carpet consumption in Iran? How is the assessment of carpet
consumption in the Corona and post-Corona eras? The purpose of this study is to study the
effects of corona pandemic in different dimensions of Iranian hand-woven carpets with emphasis
on the field of consumption and collection, formulation and presentation of solutions based on
the opinions of experts in this field.
Machine summary:
بررسي آثار و تابعات پاندمي کرونا بر مصرف قالي ايران تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٧/٢١ عبداله ميرزايي١*، سعيده شاه مرادي ٢ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٨/٢٤ کد مقاله : ٣١٠٤٤ چکـيده گسترش ويروس کرونا و همه گيري آن بحراني است که سراسر جهان فراگرفته ، به دليل ماهيت واگيري و کشندگي بالاي اين بيماري محدوديت هايي را در زندگي روزمره مردم ايجاد کرد، اين بحران در حوزه ي اقتصادي ، اجتماعي و سياست ملموس وقابل مشاهده و مطالعه است و پژوهشگران ، جامعه شناسان و روانشناسان بنا بر تخصص خود در تمام اين ابعاد مطالعات و تحقيق شکل مي دهند، يکي از ابعادي که تغيير و تحول در حوزه ايجاد شد، حوزه فرهنگ وهنر است .
1 Wendy Griswold 38 ٥- بحث در يافته ها شرح اين پژوهش در رفتارهاي اصلي مصرف کنندگان در وضعيت بحران کرونا براساس تحقيقات و داده هاي مصاحبه ها و وحاصل تجزيه تحليل مصاحبه ها عبارتنداز: ٥-١- تغيير در سبدخانوار و سبک زندگي مردم تغيير سبک زندگي مردم و کنترل مخارج و نيازهاي ضروري آن ، در اين دوران با کاهش درآمد مشتريان روبرو بوده است و تاثير منفي در اقتصاد به وجود آورده است که هزينه اي براي صرف چنين کالايي سخت است .
com//https: 41 Investigation of the effects and functions of Corona pandemic on Iranian carpet consumption Abdollah Mirzaei1 , Saeede Shahmoradi2 1- Ph. D.