Abstract:
کافیشاپ، که عدهای آن را پدیدهای پست مدرن و عدهای آن را در امتداد تکامل قهوهخانهها در ایران دانستهاند، مکانی است که با تعامل مناسب فضا و نظام معنایی موجود در آن، تصوری اجتماعی آفریده و به پاتوقی برای جوانان تبدیل شده است. این نوشتار با هدف بازاندیشی پیرامون تجربه حضور جوانان در کافیشاپ و بازاندیشی در نظام روابط معنایی کافیشاپ، به دنبال پاسخ به چرایی استقبال جوانان از کافیشاپ در شهر بجنورد است. پارادایم مسلط بر پژوهش، تفسیرگرایی است و سعی در شناسایی نظام روابط معنایی حاکم بر کافیشاپ، از خلال مصاحبههای نیمهساختیافته دارد، تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش با روش نظریه زمینهای انجام شده است. با استخراج نتایج پژوهش در قالب مفاهیم اساسی، مقولههای فرعی و مقولههای اصلی، کلیه مقولهها با یکدیگر ترکیب، مدل زمینهای حضور جوانان در کافی شاپ برای جوانان طراحی و مصرف مکان در راستای تولید زیست جهان انحصاری جوانان به عنوان پدیده اصلی استخراج گردید. رهایی از سلطه ساختاری به عنوان شرایط علّی، گسترش اندیشه جهانیشدن و همآوایی با اسطورهها به عنوان شرایط مداخلهای، عاملیت وابسته به مکان به عنوان شرایط زمینهای، و مقوله زایش صلح در مکان به عنوان پیامد مصرف مکان در راستای تولید زیست جهان انحصاری جوانان از خلال راهبرد متمدنانه زیستن استخراج گردید. کافیشاپ برای جوان، مکان رهایی از خشونتهای فرهنگی و مکان نمایش اختیار عاملیت در برابر اجبار ساختار است. همچنین کافیشاپ برای آنان زیستجهان صلحمحوری است که از خلال متمدنانه زیستن آن را مورد مصرف قرار می-دهند تا فرهنگ صلح را تسری دهند.
This article aims to reflect on the experience of young people in the coffee shop and rethink the system of semantic relationships in the coffee shop, seeks to answer why young people welcome the coffee shop in Bojnourd City. The research tries to identify the system of semantic relations governing the coffee shop through semi-structured interviews.The analysis of the findings has been done by the Grounded Theory method. all categories are combined with each other and the underlying model of youth presence in coffee shops for young people living In Bojnourd, exclusive design and consumption of place in order to produce the exclusive Lifeworld of youth was extracted as the main phenomenon. The causal condition of main phenomena is liberation from structural domination, the intervening conditions to spread the idea of globalization and conformity with myths, the contextual conditions of showing the place-dependent agency and the birth of peace in place as a consequence of consumption of place in order to produce the exclusive Lifeworld of youth extracted from the strategy of civilized living. Coffee shop is a place for young people to get rid of cultural violence and a place to show agency against the coercion of the structure. The coffee shop is also a peace-oriented life world for the young people, who enter it through civilized living and the desire to global living that they consume it to spread the culture of peace.