Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هویت تحصیلی و اهمال کاری میباشد. پدیده اهمال کاری درمیان دانش آموزان دیده میشود. روش تحقیق پژوهش به صورت کتابخانه ای بوده و جهت تدوین پژوهش از منابع کتاب ها و مقالات منتشر شده در این راستا استفاده شده است. اهمالکاری یا تنبلی یعنی به آینده محول کردن کاری که تصمیم به اجرای آن گرفتهایم. اهمال کاری به هر شکلی که باشد، رفتاری نامطلوب و نکوهیده است و بتدریج در وجود انسان به صورت عادت درمیآید. پس با آن مبارزه کنید، زیرا پیامدهای تاخیر در کار، برای شخص نیز رنجآور است و احساسی که از این تاخیر در او ایجاد میشود، علاوه بر زیانهای پیشبینی شده و نشده، شرمساری و بیزاری از خویشتن را نیز در بر دارد. اهمال کاری تحصیلی یکی از شایع ترین مشکلات در سطوح مختلف تحصیلی است که به تمایل غالب فراگیران برای به تاخیر انداختن فعالیت ها و هدف های تحصیلی اشاره دارد، تا آنجایی که عملکرد بهینه را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب مشکلات بسیاری می شود و به عنوان مانعی برای موفقیت تحصیلی؛ کمیت و کیفیت یادگیری را کاهش می دهد. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر اهمال کاری تحصیلی انجام شده است. می توان چنین نتیجه گرفت که امروزه جهت رفع مشکل اهمال کاری دانش آموزان باید به عوامل مرتبط با این پدیده توجه کرد و درصدد رفع آن ها کوشید. همان اندازه که مباحث نظری با مطالعات تجربی و دقیق همراه می شود، یافته های امیدوار کننده تری نیز به دست می آید.
Machine summary:
- بر اساس پژوهشی که توسط گل محمدیان (1393)، بر روی 120 نفر از دانشجویان ورزشکار دانشگاه پیام نور اسلام آباد غرب انجام گرفت، این گونه گزارش کرد که بین پنج عامل شخصیت با اهمال کاری تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد، البته وظیفه شناسی رابطه ی منفی و معنادار و روان رنجوری رابطه ی مثبت و معنادار با تعلل ورزی داشتند.
- بر اساس پژوهش فاتحی، عبد خدایی، آذر افروز و بختی (1393)، بر روی 375 نفر از دانشجویان مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری دانشگاه شیراز انجام شد، این نتایج را گزارش کردند که عوامل روان رنجور خویی و وظیفه شناسی به ترتیب از قدرت پیش بینی کنندگی معناداری برای اهمال کاری تحصیلی دانشجویان برخوردارند.
- پژوهش نصری، دماوندی، عاشوری (1393)، که بر روی 450 نفر (225 نفر دختر، 225 نفر پسر) از دانش آموزان دوره ی متوسطه ی شهر تهران انجام شد این نتایج را بیان کردند که بین اهمال کاری تحصیلی با روان رنجورخویی، انعطاف پذیری، سبک هویت سردرگم/اجتنابی رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد.
اهمال کاری تحصیلی زمانی اتفاق می افتد که فرد قصد انجام یک تکلیف آموزشی را دارد اما برای انجام دادن آن در بازه ی زمانی مطلوب و ضروری، نمی تواند در خود انگیزه ی کافی ایجاد کند در نتیجه، انجام تکلیف در فاصله ی زمانی تعین شده به دلیل انجام کارهای غیر ضروری و خوشگذرانی های زود گذر به شکست می انجامد (سنکال، 1995؛ به نقل از حسین زاده، 1390، ص 12).
The explanation of the academic procrastination behavior of university students with perfectionism, obsessive-compulsive and five factor personality traits.