Abstract:
هدف از انجام این پژوهش تعیین شیوع اختال یادگیری غیرکلامی در دانش آموزان دختر بود. پژوهش حاضر از نوع توصیف ی و مقطعی بود و نمون هها شامل 354 دختر در پایة تحصیلی چهارم، پنجم، و ششم ابتدایی در شهر کرج بودند که به شیوة تصادفی طبقه ای نمونه برداری شد و با مقیاس ک متوان یهای یادگیری غیرکلامی کودکان) گلدشتاین، 2002 (ارزیابی و از میان آ نها، 13 نفر را، که نمرة 30 و بالاتر در مقیاس
به دست آوردند به عنوان افراد مشکوک به اختال شناسایی کردیم. آ نها به مقیاس سومین ویرایش هوشی وکسلر کودکان) ولگر، 2002 ( پاسخ دادند و با توجه به کسب هو شبهر کلی 85 و بالاتر و اختاف 10 نمره و بیشتر بین هو شبهر کلامی و عملی، 3 نفر از دانش آموزان دختر) 1 نفر از هر پایة تحصیلی (تشخیص اختال یادگیری غیرکلامی دریافت کردند. داد هها با استفاده از آزمون یو مان-ویتنی تحلیل شد و نتایج نشان داد که میزان شیوع اختال یادگیری غیرکلامی در دانش آموزان دختر% 85 / 0 است و بنابر شواهد پژوهش حاضر م یتوان نتیجه گرفت با توجه به شیوع نسبتا بالای اختال یادگیری غیرکلامی در دانش آموزان دبستانی م یتوان با اجرای برنام ههای مداخلهای بهنگام از مشکل تحصیلی، رفتاری و شغلی آ نها در سا لهای آتی جلوگیری کرد.
this study aimed to determine the prevalence of nonverbal learning disorders in female students. The research method was
descriptive and cross-sectional. Participants comprised 354 female students from fourth, fifth, and sixth grades in elementary
schools in Karaj and were selected by stratified random sampling using the Children Nonverbal Learning Disabilities
Scale (Goldstein, 2002). 13 students who got ≥30 points on the Scale were diagnosed at-risk to a nonverbal learning disorder. Then,
they answered to Wechsler Intelligence Scale for Children-3rd revision (Woolger, 2001). 3 students were diagnosed as having a
nonverbal learning disorder according to their total intelligence quotient equals to ≥85, ≥10 point difference between their verbal
intelligence quotient and practical intelligence quotient. Data were analyzed by The Mann-Whitney U test. The results indicated
that 0.85% of female students had a nonverbal learning disorder. The findings suggested that regarding the almost high prevalence
of nonverbal learning disorders in elementary students, we can accomplish early intervention programs to prevent their academic,
behavioral, and occupational problems in the future.