Abstract:
هدف اصلی از این پژوهش معرفی امکانات آموزشی موثر در تسهیل فرآیند یادگیری است . در مقاله حاضر سعی بر آن شده است تا بر گستره ی وسیع امکانات آموزشی تمرکز شود. یادگیری مهم ترین هدف آموزش است و فراهم کردن امکانات آموزشی جهت تحقق یادگیری صورت می گیرد.در این مقاله از روش توصیفی ـ تحلیلی با بررسی کتب و مقالات مرتبط داخلی و خارجی جهت مطالعه نقش امکانات آموزشی در تسهیل فرآیند یادگیری استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که امکانات آموزشی تنها شامل به کارگیری فناوری های پیشرفته نیست، می توان با فراهم ساختن محیطی شاد برای فراگیران با استفاده از روش های نوین تدریس ، بدون نیاز به هزینه زیاد، امکانات آموزشی لازم را جهت یادگیری فراگیران فراهم نمود.در این مقاله با نگرشی تازه در مورد امکانات آموزشی آشنا می شویم. به گونه ای که به شناختی نو از جایگاه امکانات آموزشی در تحقق هر چه بهتر امر آموزش می رسیم.
Abstract:The main purpose of this study is to introduce effective educational facilities in facilitating the learning process. The present article tries to focus on a wide range of educational facilities. Learning is the most important goal of education and providing educational facilities to achieve learning. In this article, a descriptive-analytical method has been used to study the role of educational facilities in facilitating the learning process by examining related books and articles internally and externally. The results show that educational facilities do not only include the use of advanced technologies, By providing a happy environment for learners using modern teaching methods, without the need for high costs, the necessary educational facilities for learners can be provided. In this article, we get acquainted with a new perspective on educational facilities. In such a way that we reach a new understanding of the position of educational facilities in the realization of education as much as possible.
Machine summary:
دانشگاه فرهنگيان Farhangian University فصلنامه آموزش پژوهي Quarterly Journal of Education Studies دوره هشتم ، شماره ٢٩، بهار ١٤٠١ ٩٢٩٩ ,Spring ,٩٢ Issue ,٨ Volume به کارگيري امکانات آموزشي، گامي جهت تسهيل فرآيند يادگيري افروز فرخي١، محمد لهراسبي ٢ دريافت : ١٣٩٩/٣/٢٣ پذيرش :١٤٠٠/٥/١٨ چکيده هدف اصلي از اين پژوهش معرفي امکانات آموزشي موثر در تسهيل فرآيند يادگيري است .
در اين مقاله بر آن شديم تا به سوالات زير پاسخ دهيم : -آيا به کارگيري امکانات آموزشي نوين نياز به هزينه نجومي دارد؟ - منظور از امکانات آموزشي چيست ؟ -جايگاه معلم در افزايش بازدهي آموزش کجاست ؟ - استفاده از امکانات آموزشي چه تاثيري بر فرآيند يادگيري دارد؟ 1 Garrido 2Onaindia 3 Amutha 4 Ong 5 Adeyemi ٢- پيشينه پژوهش از آنجايي که آموزش يکي از مهمترين بخش هاي هر جامعه است ، پژوهشگران همواره به دنبال يافتن بهترين روش براي تحقق هرچه بهتر آن بوده اند تا آنجا که تعاريف و تعابير گوناگوني را براي نقش و اهميت يادگيري ، توصيف فرآيند يادگيري و نقش فضاي آموزشي در تسهيل هر چه بيشتر يادگيري عنوان کرده اند.
استفاده از وسايل کمک آموزشي از طرف معلم در جريان تدريس باعث مي شود که مطالب مطرح شده در ساحت شناختي دانش آموزان جا بگيرد و دانش آموز به يادگيري معنادار نائل شود جان نثار(١٣٩٧) در مقاله اي با عنوان نقش قصه و بازي در رشد، خلاقيت و هويت يابي کودکان پيش دبستاني، نتيجه گرفت که بازي هاي گروهي سبب مي شود کودک زندگي اجتماعي را ياد گيرد و ارتباط با محيط اطراف را به صورت عملي تمرين کند؛ فراهم کردن محيط مناسب براي بازي کودکان و همراهي با آنان ، در زندگي اجتماعي و رواني و در رشد فکري و تربيت کودکان بسيار مؤثر خواهد بود.