Abstract:
پژوهش حاضر باهدف ارزیابی نقش سودمندی و سهولت ادراکشده در استفاده از یادگیری آنلاین بر مقاصد رفتاری با توجه به نقش میانجی نگرش به فناوری صورت گرفت. در این راستا پژوهش حاضر از نوع کاربردی، توصیفی-پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان رسمی و تماموقت شهر تهران در کلیه دورههای تحصیلی بود. نمونهای شامل 253 نفر از این جامعه که در گردآوری آنلاین دادهها شرکت نموده بودند، بهعنوان نمونه پژوهشی در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد آنلاین استفاده شد که پایایی و روایی آن مورد تایید قرار گرفت. بررسیهای صورت گرفته با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار smartPLS نشان داد سودمندی ادراکشده و سهولت ادراکشده تأثیر مثبت و معناداری بر مقاصد رفتاری معلمان دارد. نتایج همچنین نشان داد نگرش مثبت به فناوری تأثیر سودمندی و سهولت ادراکشده در استفاده از یادگیری آنلاین بر مقاصد رفتاری را میانجی میکند.
This study aimed to evaluate the role of usefulness and perceived ease in using online learning for behavioral purposes concerning the mediating role of attitudes toward technology. In this regard, the current research is of applied, descriptive-survey, and correlational type. The statistical population of the present study was all formal and full-time teachers in Tehran in all courses. A sample of 253 people from this community who participated in online data collection was considered as a research sample. A standard online questionnaire was used to collect data, the reliability, and validity of which were confirmed. Studies using the partial least squares method and smart pls software showed that perceived usefulness and perceived ease have a positive and significant effect on teachers' behavioral goals. The results also showed that the attitude towards technology mediates the impact of usefulness and perceived ease of using online learning on behavioral goals.