Abstract:
مروری بر سیره معصومین (ع ) درباره نحوه مواجهه ایشان با پدیده بدپوششی، بیانگر چند نکته
اساسی است : ١- ائمه معصوم (ع ) بر خلاف پندار برخی، نسبت به این پدیده بیتوجه نبوده ، از طرق
گوناگونی با این معضل دینی و اجتماعی به مقابله برخاسته اند. ٢- نوع مواجهه معصومین (ع ) با این
پدیده در دو ساحت و دو قالب «نرم » و «سخت » و به تعبیر دیگر «حقوقی» و «فرهنگی» و به تعبیر
سوم «ایجابی» «سلبی» بوده است . ٣- در عرصه مواجهه ایجابی (نرم و فرهنگی) میتوان به مواردی از
قبیل : مواجهه تعلیمی-تبلیغی و تشویقی-تنصیحی اشاره کرد. ٤- در عرصه مواجهه سلبی (سخت و
حقوقی) نیز میتوان به مواردی از قبیل : مواجهه تهدیدی-تحقیری، تادیبی- تعزیری و تقبیحی-
تحذیری اشاره کرد. ٥- ادله و روایات دال بر انواع مواجهه ها نیز در دو دسته «عام » و «خاص » قابل
طبقه بندی است . ادله عام به صورت کلی بر مطلوب دلالت میکند که از طریق تنقیح مناط و...
میتوان از آنها بهره جست . ادله خاص اما به صورت مستقیم دلالت بر نوع خاصی از مواجهه
معصوم (ع ) بر پدیده بدپوششی دلالت دارد. ٦- منهج (روش شناسی) استفاده شده در این تحقیق ،
«منهج تجمیع ظنون » است ، که از طریق آن میتوان ضعف سندی برخی از روایات مورد استناد را
جبران نمود.
مع مراجعه لسیره المعصومین (ع ) حول طریقه مواجهتهم لظاهره سوء الحجاب ، یتبین لنا
عده نقاط اساسیه :
1- لم یکن الايمه المعصومون (ع ) -وخلافا لما یتوهمه بعضهم - غیر ملتفتین الی هذه
الظاهره، بل قد نهضوا لمواجهه هذه المشکله الدینیه والاجتماعیه من خلال طرق مختلفه .
2- لقد کان نوع مواجهه المعصومین (ع ) لهذه الظاهره ضمن ساحتین وقالبین «مرن » و
«صلب »؛ او بعباره اخری : «حقوقی » و«ثقافی »؛ او بتعبیر ثالث : «ایجابی » و«سلبی ».
3- فی میدان المواجهه الایجابیه (المرنه والثقافیه ) یمکن الاشاره الی حالات من قبیل :
المواجهه التعلیمیه -التبلیغیه ، والتشجیعیه -النصحیه .
4- فی میدان المواجهه السلبیه (الصلبه والحقوقیه ) کذلک یمکن الاشاره الی حالات من
قبیل : المواجهه التهدیدیه -التحقیریه ، التادیبیه -التعزیریه ، والتقبیحیه -التحذیریه .
5- الادله والروایات الداله علی انواع المواجهات هی کذلک یمکن تصنیفها الی قسمین
«عام » و«خاص ». الادله العامه تدل علی المطلوب بشکل عام ، حیث یمکن الاستفاده منها
عن طریق تنقیح المناط و... اما الادله الخاصه فهی تدل بشکل مباشر علی نوع خاص من
مواجهه المعصوم (ع ) لظاهره سوء الحجاب .
6- المنهج الذی تم اعتماده فی هذا البحث هو «منهج تجمیع الظنون »، والذی یمکن
من خلاله ان یجبر الضعف السندی لبعض الروایات التی تم الاستناد الیها.
Machine summary:
پيامبر اکرم (ص ): جابر بن عبدالله انصاري نقل ميکند که پيامبر اکرم (ص ) از توقف زنان در مسير رفت و آمد و پوشيدن لباس شهرت ، زينت در صدا (ناز و کرشمه در سخن ) و بلند کردن صدا در غير ضرورت نهي ميفرمود: «عن النبي(ص ): أنه نهي النساء أن يسلکن وسط الطريق و قال ليس للنساء في وسط الطريق نصيب و نهي أن تلبس المرأة إذا خرجت ثوبا مشهورا أو تتحلي بما له صوت يسمع و لعن المذکرات من النساء و المؤنثين من الرجال و نهي النساء عن إظهار الصوت إلا من ضرورة و نهاهن عن المبيت في غير بيوتهن و نهي أن يسلم الرجل عليهن ؛ همانا پيامبر اکرم (ص ) نهي مي فرمود از اينکه زن از وسط خيابان و يا کوچه راه برود، و ميفرمود: زنان سهمي در وسط جاده ندارند، و همچنين او نهي ميکرد از اينکه زن هنگام خارج شدن از منزل ، لباسي بپوشد که مشهور و انگشت نما باشد، و يا خود را تزيين به زيور آلاتي نمايد که موقع راه رفتن سر و صداي آنها شنيده شود (و با عث جلب توجه مردان نامحرم گردد)، و همانا او لعنت ميکرد زناني را که خود را (از لحاظ پوشش و رفتار) شبيه مردان ميکنند و يا مرداني را که خود را شبيه زنان مينمايند، و همچنين نهي ميکرد از اينکه زنان بدون ضرورت در ميان نامحرمان حرف بزنند، و يا در غير مباني و الگوهاي خانه هاي خودشان شب را بخوابند، و همچنين نهي ميکرد از اين که مردان نامحرم بر آنان سلام کنند فقهي مواجهه با بدپوششي در سيره (مستدرکالوسائل ، ١٤: ٢٨٠).