Abstract:
بروز تحولات گسترده در زمینه کامپیوتر و ارتباطات، تغییرات عمدهای را در عرصههای متفاوت حیات
بشری به دنبال داشته است (شاهمرادی، ١٣٩١ ). یکی از تحولات، در حوزهی برنامهریزی آموزشی در
نظامهای آموزشی بوده است، بنابراین، رشد و پیشرفت فنآوری، برنامههای آموزشی و تجارب کلاسهای
درس را به طور عمیقی تحتتاثیر قرار داده است. بر این اساس، ابزارها و روشهای قدیمی دیگر نمیتوانند
به خوبی جوابگوی نیازهای فرایند یاددهی- یادگیری باشند و نتیجه این امر جایگزینی فنآوری و
.( روشهای جدید آموزشی به جای روشهای سنتی است (فاضلیان و نظری، ١٣٩٣
از دستاوردهای توسعه فنآوری اطلاعات، ایجاد تحول در عرضه آموزش و تاسیس مدارس مجازی،١
مدارس هوشمند ٢ و به طور کلی گسترش یادگیری الکترونیکی ٣ است (عبادی، ١٣٨٤ ). وزارت آموزش و
پرورش با الهام از مقتضیات سند چشمانداز ایران در افق ١٤٠٤ و دستیابی به اهداف عالی نظام تعلیم و
تربیت و گسترش عدالت آموزشی، اقدام به تعریف ساختار، جایگاه، ساماندهی شرایط و برنامهریزی برای
توسعه مدارس هوشمند بر اساس معیارهای علمی، بینالمللی و شرایط بومی در سطح کشور نموده است. از
اینرو، برای نیل به این هدف، نیاز به همتی مضاعف داشته که از جمله عوامل اصلی آن میتوان به تغییر
نگرش در شیوهی آموزش و مدیریت مراکز آموزشی و پرورشی و نیز تامین زیرساخت مورد نیاز اشاره
.( نمود (یزدانی، ١
Machine summary:
وزارت آموزش و پرورش با الهام از مقتضيات سند چشم انداز ايران در افق ١٤٠٤ و دستيابي به اهداف عالي نظام تعليم و تربيت و گسترش عدالت آموزشي، اقدام به تعريف ساختار، جايگاه ، سامان دهي شرايط و برنامه ريزي براي توسعه مدارس هوشمند بر اساس معيارهاي علمي، بين المللي و شرايط بومي در سطح کشور نموده است .
electronic learning تعريف مدرسه هوشمند مدرسه هوشمند مدرسه اي با موجوديت فيزيکي و نه مجازي است که دانش آموزان در آن به شکل نويني آموزش خواهند ديد (خان آراني، ١٣٨٩) و در آن روند اجراي کليه فرآيندها اعم از مديريت ، نظارت ، فرآيند ياددهي- يادگيري، منابع آموزشي و کمک آموزشي، ارزشيابي، اسناد و امور دفتري، ارتباطات و مباني توسعه ي آنها مبتني بر فن آوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و در جهت بهبود نظام آموزشي و تربيتي پژوهش -محور طراحي شده است (سند هوشمندسازي مدارس ، ١٣٩٠؛ مرداني و مولايي، ١٣٩٤).
Jack, Marshall, Pan & Wei 3.
آسيبي که در برنامه هاي تحولي معمولا گريبانگير نظام آموزشي ماست ، تمرکز بر ابعاد ظاهري تحول - از جنس صورت نه سيرت - است ، همانند «تجهيز شبکه هاي داخلي، توليد محتواي الکترونيکي و آموزش معلمان (در زبان انگليسي و مهارتهاي بين المللي کاربري کامپيوتر)٣» (مرکز آمار و فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش ، ١٣٩٠) و عناصر واقعا تحولي معمولا دستخوش تغيير نميشوند (رويکردهاي تدريس ، روشهاي ارزشيابي، فراگيري مهارتهاي يادگيري و انديشه ).
Ming, Hall, Azman & Joyes 4.