Abstract:
بیان مسئله: بخشی از اطلاعات کنونی ما از زندگی زنان دوره قاجار از متن سفرنامههای مستشرقین است. آثار با محوریت زنان و از جمله قالیهای مصور بهعنوان سندی تصویری در این خصوص میتواند راهگشا باشد. بدین منظور دو قالی قاجاری برای درک بهتر نقش زن در این دوره انتخاب شده است. مسئله پژوهش حاضر چگونگی حضور زن در دو قالی تصویری بهرام گور در هفتگنبد است که با تکیه بر نظریه نمایشی گافمن، نقاب ادبی داستان از رخ برداشته و حقایق صوری زنان دو قالی واکاوی و کاوش شود.هدف: مطابقت ابعاد متنوع چگونگی بروز هویت زنان قاجاری در دو قالی «بهرام گور در هفتگنبد» هدف مقاله است.روش پژوهش: اطلاعات بهشیوه کتابخانهای گردآوری شده است، نخستین گام با روش توصیفی، سپس تحلیل نگارهها و در نهایت تطبیق مؤلفههاست. ابزار دارای پایایی بوده و نمونهها غیر احتمالی انتخاب شدهاند.یافتهها: با توجه به شهری بافت بودن و وجود بنمایه ادبی این قالیها، کنشگر بهشکل آگاهانه در صدد است نمایشی از زنان قدرتمند و متعلق بهدیگر طبقات جامعه ترتیب دهد. او همچنین قصد دارد بهشکل عمودی در لایههای بالاتر جامعه حرکت کند تا جایگاه غیر حقیقی زنان جامعه قاجار را بهنمایش بگذارد.
Machine summary:
1 سحر دیانتی ١ سمانه کاکاوند٢ مطالعه تطبیقی نقش زن در دو قالی تصویری بهرام گور در هفت گنبد از منظر نظریه نمایشی اروینگ گافمن * چکیده بیان مسئله : بخشی از اطلاعات کنونی ما از زندگی زنان دوره قاجار از متن سفرنامه های مستشرقین است .
مسئله پژوهش حاضر چگونگی حضور زن در دو قالی تصویری بهرام گور در هفت گنبد است که با تکیه بر نظریه نمایشی گافمن ، نقاب ادبی داستان از رخ برداشته و حقایق صوری زنان دو قالی واکاوی و کاوش شود.
نمونه های مورد بحث مربوط به دوره قاجار و با موضوع داستان بهرام گور در هفت گنبد و حضور زنان بوده است .
در حوزه تحلیل نقش مایه زن در قالی قاجاری میتوان به مقاله «بررسی تصویر زن در قالیهای عشایری نقش نه زن با تأکید بر مؤلفه های اجتماعی پوشش زنان عشایری» «نوری، موسینژاد خبیصی و کشاورز افشار» (١٣٩٩) اشاره کرد.
) میتوان با مؤلفه هایی که گافمن با کمک گرفتن (و نه محدود کردن ) از مفاهیم تئاتر و نمایش طرح کرده ، به تحلیل این موقعیت های اجتماعی که نقش مایه زنان کنشگران اصلی آن در قالیهای تصویری قاجار هستند، پرداخت .
در قالی «بهرام در گنبد سفید» نیز اجرایی به دور از حقیقت شاهزادگان در اندرونی قاجار به تصویر کشیده شده است اما ندیمه نمایشی منطبق با حقیقت پشت صحنه دارد (جدول ٥).
در قالی «بهرام در گنبد سفید» نیز اجرایی به دور از حقیقت شاهزادگان در اندرونی قاجار به تصویر کشیده شده است اما ندیمه نمایشی منطبق با حقیقت پشت صحنه دارد.