Abstract:
بیان مسئله: تکنولوژی در زمینههای مختلف بهویژه آموزش در زندگی انسان بسیار اهمیت دارد. در چند سال اخیر، بهعلت رشد تکنولوژی و قابلیتهای موجود در رسانههای دیجیتال، فضای مجازی به رسانهای پرکاربرد در بین کودکان تبدیل شده است؛ توجه طراحان این حوزه به انتخاب عناصر بصری متناسب با ویژگیهای جسمی و ادراکی کودکان و ایجاد تفکیک در طراحی کودکان و بزرگسالان، موجب میشود که فشار بصری ناشی از طراحی نامناسب برای کودکان کاهش یابد و میزان دریافت و درک کودکان و همچنین سطح تعامل ایشان با رسانه جدید تقویت شود. پرسش اصلی این پژوهش آن است که، ویژگیهای بصری متناسب با ادراک بصری در طراحی اپلیکیشنهای آموزشی برای کودکان ۶ و ۷ سال کدامند؟هدف: شناخت عناصر بصری متناسب با ادراک کودکان در طراحی اپلیکیشنهای آموزشی برای کودکان ۶ و ۷ سال هدف این پژوهش است.روش پژوهش: روش غالب در روند این پژوهش، ترکیبی-تحلیلی است. عناصر بصری متناسب با ادراک کودکان ۶ و ۷ سال با جستوجوی آنلاین و مطالعات کتابخانهای استخراج شده است. این عناصر بهعنوان شاخصهای اصلی در ۸۰ اپلیکیشن ایرانی و غیرایرانی جستوجو و استخراج شد. عناصر متناسب با ادراک بصری کودکان با توجه به کاربردشان در اپلیکیشنهای مورد مطالعه معرفی شده است.یافتهها: با بررسیهای انجامشده میتوان گفت عناصر بصری بهکار گرفتهشده در اپلیکیشنهای مورد بررسی متناسب با ادراک بصری کودکان هستند. کیفیات بصری در راستای ایجاد آرامش و آمادگی ذهنی برای درک مفاهیم آموزشی بهکار گرفته شدهاند. در ترکیببندیها از ایجاد تنش بصری جلوگیری شده که با شاخصهای ادراکی کودکان منطبق است.
Machine summary:
در چند سال اخیر، به علت رشد تکنولوژی و قابلیت های موجود در رسانه های دیجیتال ، فضای مجازی به رسانه ای پرکاربرد در بین کودکان تبدیل شده است ؛ توجه طراحان این حوزه به انتخاب عناصر بصری متناسب با ویژگیهای جسمی و ادراکی کودکان و ایجاد تفکیک در طراحی کودکان و بزرگسالان ، موجب میشود که فشار بصری ناشی از طراحی نامناسب برای کودکان کاهش یابد و میزان دریافت و درک کودکان و همچنین سطح تعامل ایشان با رسانه جدید تقویت شود.
توجه به تواناییهای جسمی و ادراکی جامعه مخاطب حتی در طراحی دیزاین سیستم ها به عنوان چارچوب های مخصوص در حوزه رابط کاربری برای کودکان دارای اهمیت است و میتواند در سیاست گزاریهای کلان تصویری نیز کارآمد باشد که پیشنهادهایی متناسب ادراک بصری آن ها در اختیار طراحان این حوزه قرار دهد.
در این پژوهش ، شاخص ها و عناصر بصری متناسب با ادراک کودکان استخراج شده و همین شاخص ها در تحلیل اپلیکیشن های مورد مطالعه که شامل ٧٠ اپلیکیشن غیرایرانی و ١٠ اپلیکیشن ایرانی است ، استفاده شده و میزان حضور شاخص ها در اپلیکیشن ها بررسی و با هم مقایسه گردیده است .
در پژوهش حاضر نیز از آنجا که در وهلۀ اول شناسایی عناصر بصری پرکاربرد در اپلیکیشن های ویژة کودکان مدنظر بوده ، از تحلیل محتوای کمی استفاده شده است ؛ به این ترتیب ، ٧٠ اپلیکیشن غیرایرانی و ١٠ اپلیکیشن ایرانی با موضوع آموزش ریاضی برای کودکان ٦ و ٧ سال به صورت هدفمند انتخاب شده و پنج صفحه از هریک ، مشاهده و بررسی شده تا عناصر بصری پرکاربرد در آن ها شناسایی گردد.