Abstract:
حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب آموزش و پرورش با وجود آشفتگیهای هیجانی و اجتماعی امری مشکل و غیرممکن است. اطلاعات اندکی در خصوص نقش تفکر انتقادی بر آشفتگیهای هیجانی و اجتماعی در دسترس است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش گروهی تفکر انتقادی بر سازگاری و اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بجنورد صورت گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل 430 دختر دوره دوم متوسطه شهر بجنورد در سال تحصیلی98-97 بوده که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه بصورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش سازگاری اجتماعی بل (1961) و مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (SAS- A، 1999) استفاده گردید. برنامه آموزش تفکر انتقادی در طول 8 جلسه 90 دقیقهای طبق برنامه آموزشی تدوین شده بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان میدهد که بین میانگین سازگاری و اضطراب اجتماعی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری مشاهده شد. بدین معنی که آموزش گروهی تفکر انتقادی (CT) بر افزایش سازگاری اجتماعی و کاهش اضطراب اجتماعی در گروه آزمایش به طور معنیداری موثر بوده است (001/0> p).
Moving from the status quo to the desired state of education is difficult and impossible, despite the emotional and social turmoil. Little is known about the role of critical thinking in emotional and social turmoil. Therefore, the aim of this study was to investigate the group training of critical thinking (CT) on adjustment and social anxiety of female high school students in Bojnourd. The method of the present study was a quasi-experimental with pre-test-post-test-follow-up and control groups. The statistical population of the study included 430 girls in the second year of high school in Bojnourd in the academic year of 1998-99. And witnesses were randomly replaced. The instruments used in this study were Bell Social Adjustment (1961) and the Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A, 1999). The Critical thinking training program was performed on the experimental group during 8 sessions of 90 minutes according to the training program. The results of repeated measures analysis of variance show that there was a significant difference between the mean of adjustment and social anxiety in the experimental and control groups. This means that group training in critical thinking has been significantly effective in increasing social adjustment and reducing social anxiety in the experimental group (p <0.001).