Abstract:
آموزش و پرورش، زیر بنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه است. برسی عوامل موثر بر پیشرفت و ترقی جوامع پیشرفته نشان میدهد که همه این کشورها، آموزش و پرورش توانمند و کارآمدی داشته اند. همچنین در هر نظام آموزشی، عوامل بسیاری با یکدیگر عمل می کنند تا یادگیری و پیشرفت تحصیلی برای دانش آموزان حاصل گردد. هر قسمت از این نظام باید به گونه ای آماده شود که دسترسی به بازده مطلوب و اهداف موردنظر میسر شود، زیرا اگر جزئی از نظام از کار باز ایستد، کارآیی اجزای دیگر نظام کاهش یافته و صدمه خواهد دید. مقاله حاضر مطالعه ای تجربی است که با هدف تعیین آموزش ضمن خدمت معلمان در ایجاد یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی انجام شد. این مقاله به روش کلاسی -دانشگاهی به تبین اثرات آموزش ضمن خدمت معلمان بر آموزش و یادگیری به دانش آموزان از جمله تسهیل و بهبود شرایط پرداخته شده است.
Machine summary:
بخش اول: پیشینه تحقیق جعفريان يسار (۱۳۸۲) در مطالعه ای نشان داد که آموزش های کوتاه مدت در بهره وری نیروی انسانی استان قم اثربخش بوده است، همچنین نتایج این پژوهش حاکی از آنست که بین متغیرهای جمعیت شناسی همچون سنوات خدمت، مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی، محل خدمت و اثربخشی و بهره وری دوره های کوتاه مدت ضمن خدمت رابطه وجود ندارد.
در همین ارتباط، گرایش دولت به نظارت بر نظام تربیتی و پذیرش مسئولیتدر این زمینه به همراه توجه به نقش آموزش و پرورش در شکل دهی به ارزش های اجتماعی، سبب شد تا در تنظیم سازمان آموزش و پرورش، نظام برنامه ریزی درسی نیز لحاظ شود.
بررسیهای انجام شده در زمینه دوره های ضمن خدمت معلمان نشانگر آن است که این آموزش ها موجب پایبندی بیشتر به قوانین سازمانی، چپمن و افزایش همکاری در مدرسه و بهبود عملکرد دانش آموزان می شود.
با اینکه آموزش ضمن خدمت معلمان از اساسی ترین نیازهای آموزش و پرورش هر جامعه است و میتواند در صورت برنامه ریزی و اجرای صحیح، زمینه رشد و پیشرفت حرفه ای کارکنان و معلمان را فراهم نماید.
مسلما آنچه مي تواند انگیزه شرکت معلمان در این دوره ها شود، این است که به نیازهای آنها در تدوین برنامه های درسي ضمن خدمت توجه شود.
این در حالي است که نتایج این تحقیق نشان داد که برنامه های درسي ضمن خدمت در راستای تحقق بخشیدن به نیازهای معلمان برای مواجهه با تغییرات برنامه های درسي به صورت مطلوب برنامه ریزی نشده اند.