Abstract:
نظریه بازیها حوزهای از ریاضیات کاربردی است که در بستر علم اقتصاد توسعه یافته و به مطالعه رفتار راهبردی بین عوامل عقلانی میپردازد. نظریه بازی تلاش میکند تا رفتار ریاضی حاکم بر یک موقعیت استراتژیک (تضاد منافع) را مدلسازی کند. این موقعیت زمانی پدید میآید که موفقیت یک فرد وابسته به راهبردهایی است که دیگران انتخاب میکنند. هدف نهایی این دانش، یافتن راهبرد بهینه برای بازیکنان است. با استفاده از نظریه بازیها، نیازمند مدلسازی و پیشبینی اقدامات بازیگران در سطوح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی خواهیم بود که در آن، تصمیمات نظامی با تجزیه و تحلیلی جامعتر و با ارزشتر از وضعیت کنونی ارتقا مییابد. در دهههای گذشته، مطالعات متعددی در این خصوص انجام گردیده و محققین توانستهاند شاخههای مختلف نظریه بازیها را جهت مدلسازی، طیف وسیعی از سناریوهای مربوط به اقدامات نظامی را بهکارگیرند. یکی از نقاط قوت نظریه بازیها، مدلسازی اقدامات نیروهای نظامی جهت تصمیمگیری علیه یکدیگر میباشد. هدف از نگارش این مقاله مروری اجمالی از تحقیقاتی است که تاکنون با استفاده از نظریه بازیها در مدلسازی سناریوهای تصمیمگیری با کاربردهای نظامی به رشته تحریر درآمده است. همچنین در این مقاله ازنظر نوع مدلسازی جنگ، انواع بازیهای مورداستفاده و بازیکنان درگیر، طبقهبندی شدهاند. ازنظر جنگهای مدلسازیشده، بیشترین مقالاتی که تاکنون از تئوری بازیها در تصمیمگیری سطح کلان نظامی مورد استفاده قرار گرفته، در زمینه فرماندهی و کنترل صحنه نبرد میباشد. همچنین مشاهده میشود که بیشترین مقالات تخصصی بررسیشده در این زمینه به سنجش، ردیابی و شبکه حسگرها مربوط میشوند. در خاتمه نتیجه میگیریم با بهکارگیری نظریه بازیها در جنگهای نظامی اثربخشی بهتری نسبت به استفاده از مدلهای سنتی جهت تصمیمگیری فرماندهان در سطوح مختلف داشته باشیم.
Game theory is a field of applied mathematics that has been developed in the context of economics and studies the strategic behavior between rational factors. Game theory attempts to model the mathematical behavior that governs a strategic situation (conflict of interest). This situation arises when a person's success depends on the strategies that others choose. The ultimate goal of this knowledge is to find the optimal strategy for the players. Using game theory, we will need to model and predict the actions of actors at strategic, operational and tactical levels, in which military decisions will be upgraded with a more comprehensive and valuable analysis than the current situation. In recent decades, several studies have been conducted in this regard and researchers have been able to use different branches of game theory to model a wide range of scenarios related to military action. One of the strengths of game theory is that it models the actions of military forces to make decisions against each other. The purpose of writing this article is a brief overview of research that has been written so far using game theory in modeling decision scenarios with military applications. This article also categorizes the type of war modeling, the types of games used, and the players involved. Finally, we conclude that applying game theory in military warfare is more effective than using traditional models to make commanders' decisions at different levels.
Machine summary:
با توجه بـه اينکه تحقيقاتي که در اين مرحله انجام گرفته در مراحل ابتدايي مـيباشـد، گرچـه خيلـي گسـترده ١٣٨ سال سي و يکم | شماره صد و هجدهم | بهار ١٤٠١ نيست ؛ اما مجموعه ادبيات پيرامون نظريه بازي در مجموعه هاي نظامي بخش قابل توجهي از اشکال مختلف درگيري و نبرد را پوشش داده است .
در بخـش پـنجم طبقـه بنـدي مقـالات منتشرشـده جهـت نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ١٣٩ آگاهي بيشتر مطالعه کنندگان مطرح گرديده و در بخش ششم ، فرصت هايي براي تحقيقـات بيشـتر در زمينه نظريه بازيها در علوم تخصصي نظامي مطرح گرديده و درنهايـت ، نتيجـه گيـري لازم در انتهاي مقاله آورده شده است .
درحالي که نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ١٤١ امنيت سايبري براي چندين دهه در حال حاضر يک زمينه مهم در علوم کـامپيوتر بـوده اسـت ؛ امـا ادبيات مربوط به جنـگ سـايبري بـه ايـن عنـوان کميـاب تـر بـوده و در هـر صـورت ، بـه شـدت بـا کاربردهاي نظريه بازي در علوم کامپيوتر در زمينه هاي مرتبط با امنيت سايبري هم پوشاني دارد.
يـک بـازي معمـولي کـه در تئـوري بازيها تعريف شده است ، دو يا چند بازيکن دارد؛ مجموعه اي از استراتژيهـاي در دسـترس ايـن بازيکنان و مجموعه اي از ارزش هاي متناظر (که گـاهي اوقـات بـه آن ارزش هـاي مفيـد نيـز گفتـه نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ١٤٣ ميشود) براي هر بازيکن (که در مورد بازيهاي دو نفره چنين است و اغلب به عنوان يک ماتريس ارائه ميشود)، استفاده ميگردد (١٥٩٣–١٥٨٦.