Abstract:
در عصر حاضر، رشد و توسعه جوامع مستلزم وجود سازمانهایی
سایر سیستمها از سلامت مطلوب برخوردار باشد. یک سازمان و
سیستم نظارت و کنترل کارآمد و موثر و نیز تبعیت از قوانین و
مقررات است. سلامت نظام اداری معلول عوامل متعددی است که
چنانچه بهدرستی مورد توجه قرار بگیرندء نظام اداری کشور بسیار
کارآمد و اثربخش خواهد بود. پژوهش حاضر به روش مروری و
با هدف تحلیل و دسته بندی عوامل موّثر بر ارتقاء سلامت نظام
اداری در سازمانها تهیه شده است. این مقاله از طریق تحلیل
کیفی به بررسی و دستهبندی عوامل موثر بر ارتقاء سلامت نظام
اداری سازمانها پرداخته و در نهایت براساس مطالعات حاصل
از پژوهشهای انجام شده» مدلی مبتنی بر شش بعد»ء شامل بعد
عوامل نرم مدیریتی» بعد عوامل سخت مدیریتی» بعد فردی»
یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد برای آنکه نظام اداری
کشور از سلامت لازم برخوردار باشد» باید اقداماتی نظیر اقدامات
ساختاری- مدیریتی» اقدامات تقنینی- نظارتی و اقدامات ارزشی-
فرهنگی اجرا گردد تا یک نظام اداری سالم به اهداف بلندمدت
خود دست یابد.
Machine summary:
این مقاله از طریق تحلیل کیفی به بررسی و دستهبندی عوامل موثر بر ارتقاء سلامت نظام اداری سازمانها پرداخته و در نهایت براساس مطالعات حاصل از پژوهشهای انجام شده، مدلی مبتنی بر شش بعد، شامل بعد عوامل نرم مدیریتی، بعد عوامل سخت مدیریتی، بعد فردی، بعد رفتاری، بعد نظارتی و بعد محیطی پنجگانه طراحی گردید.
لذا در دنیای فرارقابتی امروز و باتوجه به اينكه ارتقاي سلامت نظام اداري بهعنوان يكي از عوامل مؤثر در توسعه كشور مطرح است؛ هدف این مقاله، بررسی و تحلیل مجموعه عوامل موثر و مطالعه شده در زمینه ارتقاء سلامت اداری در دستگاههای اجرایی کشور میباشد و سعی دارد تا دسته بندی مناسب و مبتنی بر مبانی نظری و پژوهشی ، اما با رویکرد جدیدی تهیه و تدوین نماید.
در گروه عوامل درونسازمانی به (استقرار سیستمهای مدیریت بهرهوری، استانداردسازی خدمات قابل ارائه دولت الکترونیک، جانشینپروری، تناسب سازمانی، نهادینهسازی فرهنگ نقد و نقدپذیری، پاسخگویی، بالا بودن حقوق و درآمد کارکنان، هدفمندی امور)؛ در گروه عوامل رفتاری به (اخلاقیات، وجدان کاری، خودکارآمدی، انگیزش شغلی، تعلق سازمانی، وفاداری سازمانی، تصمیمگیری مشورتی، عدالت در برخورد با کارکنان، آموزش و پرورش کارکنان و مدیران، الگوی مصرف، کارتیمی، تقویت نگرش و باورهای دینی)؛ در گروه عوامل برون سازمانی به (سیاستزدایی، سازگاری با محیط، تعادل کار – زندگی، تکریم ارباب رجوع) و در نهایت در گروه عوامل نظارتی به (انضباط اداری – مالی، نظارت داخلی سازمان، خود نظارتی، شفافیت در امور و پرهیز از پنهان کاری، نهادینهسازی فرهنگ تشویق و تنبیه، سیستم درست و امن) اشاره شده است.