Abstract:
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل پژوهشهای انجام شده در زمینه اثر شبکههای اجتماعی برتوسعه حرفهای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان می باشد. روش این پژوهش فراتحلیل می باشد. جامعه آماری را، کلیه مقالات مندرج در پایگاههای علمی، سیویلیکا؛ نورمگز، اس.آی، دی، علوم انسانی و مقالات نمایه شده در مجلات، بین سالهای 1400-1392 تشکیل داده که از بین آثار انجام شده 34 مورد انتخاب و بعد از بررسیهای انجام شده 21 پژوهش بدلیل دارا بودن اطلاعات لازم انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادههای موردنیاز، عدم سوگیری انتشار، ناهمگنی، اندازهی اثر، بررسی شد. حساسیت و ضریب اندازهی اثر با به کارگیری نرم افزار CMA بررسی شد. یافتهها نشان دادند اندازه اثر شبکه مجازی در سه سطح بالا، متوسط و پایین قرار دارند. که بالاترین اندازه اثر(0.597 و 0.562) اندازه اثر متوسط (0.329،0.393،0.422) و پایینترین اندازه اثر(0.195،0.148)میباشد. بر این اساس بین شبکههای مجازی با توسعه حرفهای دانشجو معلمان رابطه معناداری وجود دارد. و این مطلب موید تاثیر شبکههای مجازی بر توسعه حرفهای دانشجو معلمان در دانشگاهها میباشد.
The purpose of this study is to meta-analyze the research conducted on the effect of social networks on the professional development of students of Farhangian University of Hamadan. The method of this research is meta-analysis. Statistical community, all articles in scientific databases, Civilica; Normagz, S.I.D., humanities and articles indexed in journals, between 1300-1400, which were selected from among the works done 34 and after studies, 21 studies were selected due to having the necessary information. . In order to collect the required data, no diffusion bias, heterogeneity, effect size were investigated. Sensitivity and effect size were evaluated using CMA software. The results showed that the size of the virtual network effect is at three levels: high, medium and low. The highest effect size (0.597 and 0.562) is the average effect size (0.329,0.393,0.422) and the lowest effect size (0.195,0.148). Accordingly, there is a significant relationship between virtual networks and the development of the student-teacher profession. And this confirms the impact of virtual networks on the development of student-teacher careers in universities.
Machine summary:
در مطالعه اميران (٢٠١٧ ,Amiran) تحت عنوان بررسي نقش فن آوري اطلاعات بر رشد حرفه اي دبيران دوره متوسطه که به روش توصيفي انجام داده است نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد که فن آوري اطلاعات بر رشد حرفه اي دبيران دوره متوسطه اول شهرستان پارسيان تأثير معناداري دارد.
اندازه اثرها همراه با معنادار بودن يا معنادار نبودن هريک ، محاسبه و در جدول ٢گزارش شده است : جدول ٢- محاسبه اثر مؤلفه هاي شبکه هاي اجتماعي مجازي (رجوع شود به تصویر صفحه) =A پذيرش فن آوري اطلاعات =B,طراحي منظم آموزشــي و ســواد اطلاعاتي=C , کاربرد ارزشــيابي صــحيح و اصــولي پيشــرفت تحصيلي=D ,تجارب عاطفي=E , استفاده پايه =F,استفاده تعاملي=G,استفاده خودنمايشي=H,ميزان کاربست اينترنت = =Iفرصت هاي شبکه هاي اجتماعي مجازي (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول فوق آماره هاي اندازه اثر، فاصله اطمينان با دو کران پايين و بالا و دو آماره معني داري -p valueو t-value را نشان مي دهد.
(Mohammadi, ٢٠١٩& Sarmadi بوده است که آنها در بررسي تأثير ميان شبکه اجتماعي و توسعه حرفه اي از مؤلفه هاي فوق استفاده نمودند اندازه اثر متوسط (٠,٤٢٢، ٠,٣٩٣، ٠,٣٢٩) مربوط به مؤلفه هاي پذيرش فن آوري اطلاعات ، طراحي منظم آموزشي و سواد اطلاعاتي و ميزان کاربست اينترنت که در مطالعه (٢٠١٠ ,Atashk &Samari ); (٢٠١٤ ,.
, 2015) ;(Tamnaeifar, 2015 (٢٠٢٠ براي بررسي تأثير بين دو متغير شبکه هاي اجتماعي و توسعه حرفه اي استفاده نمودند و پايين ترين اندازه اثر(٠,١٩٥، ٠,١٤٨) مربوط به مؤلفه هاي کاربرد ارزشيابي صحيح و اصولي پيشرفت تحصيلي و تجارب عاطفي که درمطالعه ( ;( ٢٠١٤ ,Zarei) (٢٠١٠ ,Atashk &Samari ) (٢٠١٩ ,.