Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی قابلیت های دانشگاه فرهنگیان در روحیه معلمی و نشاط دانشجومعلمان به اجرا درآمده است . روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال وبختیاری در سال تحصیلی ٩٦-٩٥ شامل ٨٩٨نفر می باشند که به روش تصادفی طبقه ای تعداد ١٤٨ پرسشنامه بین دانشجومعلمان توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده گردید.
نتایج تحقیق نشان داد که بین جوسازمانی دانشگاه و روحیه معلمی دانشجویان ، بین امکانات اموزشی و رفاهی دانشگاه و روحیه معلمی دانشجویان ، بین امید به آینده شغلی در دانشجومعلمان و روحیه معلمی آنان و بین استفاده از خلاقیت های دانشجومعلمان و روحیه و نشاط معلمی آن ها رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.
Machine summary:
با اين وجود مي توان گفت پژوهش هاي گذشته فرضيات تحقيق حاضر را مورد ارزيابي قرار داده اند و تاثير قابليت هاي سازمان ها در روحيه کارکنان را مورد تاييد قرار داده اند براي مثال کريمي فرد وهمکاران (١٣٩٤) به اين نتيجه مي رسند که بين اعتماد سازماني واحساس تعلق شغلي در دانشگاه فرهنگيان پرديس علامه طباطبايي خرم آباد رابطه مثبت ومعنا داري وجود دارد.
جدول شماره ١همبستگي بين جو سازماني دانشگاه فرهنگيان و روحيه معلمي و نشاط نومعلمان (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به مقدارهاي به دست آمده براي رابطه بين دو متغير جو سازماني دانشگاه فرهنگيان و روحيه معلمي و نشاط نومعلمان مي توان چنين نتيجه گرفت که رابطه معني دار مثبتي بين اين دو متغير وجود دارد.
جدول شماره ٢ همبستگي بين امکانات آموزشي و رفاهي دانشگاه فرهنگيان و روحيه معلمي و نشاط نومعلمان (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به مقدارهاي به دست آمده براي رابطه بين دو متغير امکانات آموزشي و رفاهي دانشگاه فرهنگيان و روحيه معلمي و نشاط نومعلمان مي توان چنين نتيجه گرفت که رابطه معني داري بين اين دو متغير وجود دارد.
جدول شماره ٥ همبستگي بين استفاده از خلاقيت هاي دانشجومعلمان و روحيه معلمي و نشاط نومعلمان (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به مقدارهاي به دست آمده براي رابطه بين دو متغير استفاده از خلاقيت هاي دانشجومعلمان و روحيه معلمي و نشاط نومعلمان مي توان چنين نتيجه گرفت که رابطه معني دار بين اين دو متغير وجود دارد.