Abstract:
برخورداری از یک تعامل ارتباطی موفق نیازمند آگاهی از نقش سخن و میزان اطلاعات مشارک آن است . شنونده برای درک مفاهیم مورد نظر گوینده ، صرفا متکی به دانش درون زبانی خود نیست . بلکه از دانش برون زبانی نـیز برای تعبیر این مفاهیم بهره میگیرد. در این مقاله به نظریه ای کارگفت اشاره می شود.
در این مقاله ، نمونه هایی از اشعار نیما یوشیج به عنوان کنش گفتاری و هریک از اقسام آن با توضیح لازم آورده شده و در پایان نتیجه حاصل از این شد که بیشترین نمونه های کنش گفتاری نیما همانطور که در اشعار نیز معلوم شد از نوع کنش گفتاری عاطفی هستند.
Machine summary:
ارزيـابي پاره گفتارهاي بياني آستين نمونه هايي نظير «اين کشتي را ناوپلنگ مينامم » و «من شما را به پنج سال زندان محکوم ميکنم » را که به نوعي کنش يا عمل اشاره دارند پاره گفتارهاي بياني مينامد و معتقد است کـه در چنين جملاتي عملي از طريق نخستين فعل جمله بيان ميشود که ميتواند به کمک صورتهايي نظير «به اين وسيله » يا «از اين طريق » مورد تأکيد قرار گيرد.
به اعتقاد آستين در پاره گفتارهاي بياني بـحث بـر سر صدق و کذب نيست ، بلکه مساله کاري مطرح است که چنين جملاتي ميتوانند انجام دهند.
(يوشيج ، ١٣٨٦: ٢٣) گفتم : اي غافل ببايد جست او هر که باشد دوستار توست او (همان : ١٢٤) کارگفت ترغيبي کنش بياني ترغيبي درصدد است تا گوينده را به انجام کاري ترغيب و وادار کند.
دور شو عشق را در خانه ات پرورده اي خود نمي داني چه با خود کرده اي (همان : ١٣٠) نيما در شعر «آي آدمها» از مخاطب تقاضا ميکند که بي تفاوت نسبت به انسان هاي اطراف خود نباشند و آسوده در کنار انسان - هايي که مشغول دست و پنجه نرم کردن با درد و مشکلات زندگي هستند رد نشوند: آي آدمها که بر ساحل نشسته شاد و خندانيد!
تـحليل جـمله هاي مـورد اسـتفاده در خطبه ها بر اساس الگوي سرل نشان داد که از ميان انواع پنج گانه کارگفت ها، چهار نوع کارگفت اظهاري، ترغيبي و عاطفي و اعلامي به کار رفته است .