Abstract:
سابقه و هدف: دانشجویان از نظر اهمیت و اثر مستقیمی که بر رشد، توسعه و پیشرفت جامعه دارند و از نیروهای کارآمد و متخصص برای آیندۀ جامعه محسوب میشوند و بهجهت شرایط خاص دورۀ دانشجویی ازجمله دوری از خانواده، واردشدن به مجموعهای بزرگ و پرتنش، مشکلات اقتصادی، حجم زیاد دروس و رقابتهای فشرده نیاز بیشتری به سلامت عمومی، روحی و روانی دارند. از سویی، به نظر میرسد رابطهای بین سلامت عمومی با اعتقادات دینی و آگاهی اجتماعی در دانشجویان وجود دارد. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش اعتقادات دینی و آگاهی اجتماعی در پیشبینی سلامت عمومی، روحی و روانی دانشجویان دانشگاه پیام نور خوی بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. جامعۀ آماری پژوهش دانشجویان عادی مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور خوی بود که با فرمول تاباچنیک و فیدل نمونهای به حجم 120 نفر (60 دختر و 60 پسر) در سال تحصیلی 99-1398 بهروش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شد. ابزارهای جمعآوری دادهها پرسشنامۀ 28 سوالی سلامت روان گلدبرک، پرسشنامۀ 25 سوالی نگرش مذهبی براهنی و پرسشنامۀ 21 سوالی هوش اجتماعی ترومسو بود و نتایج آن با استفاده از رگرسیون چندمتغیّری و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مولف مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده است.
یافتهها: بیشترین سن دانشجویان بررسیشده در پژوهش مربوط به گروه 25-20 سال (3/78 درصد) و بیشترین تعداد دانشجویان مربوط به رشتههای فنی بود. یافتهها نشان داد که بین اعتقادات دینی و سلامت عمومی، روحی و روانی و نیز آگاهی اجتماعی و سلامت عمومی رابطۀ معناداری وجود داشت (71/0R= و 01/0 (P <.
نتیجهگیری: هرچقدر اعتقادات و عقاید دینی افراد بالاتر باشد، سلامت عمومی بهتری خواهند داشت و همچنین افرادی که آگاهی و دانش اجتماعی بالاتری دارند، میزان سلامت عمومی بهتر و مناسبتری خواهند داشت.
خلفیه البحث واهدافه: یحتاج الطلبه الجامعیون اکثر من غیرهم الی السلامه العامه، الروحیه والنفسیه. وذلک بلحاظ الاهمیه والاثر المباشر الذی لهم علی نمو المجتمع وتقدمه وازدهاره، وکونهم من الطاقات الفاعله والمتخصصه لمستقبل المجتمع، وباعتبار الظروف الخاصه لفتره الدراسه الجامعیه ومن جمله ذلک بعدهم عن العايله ودخولهم الی مجموعه کبیره ممتليه بالتشنج، والمشاکل الاقتصادیه، والحجم الکبیر للدروس والتنافس الشدید الذی یعانون منه. ویبدو من جهه ان هناک علاقه مباشره للسلامه العامه بالمعتقدات الدینیه والوعی الاجتماعی لدی الطلبه الجامعیین. ومن هنا، فان الهدف من الدراسه الحاضره هو دراسه دور المعتقدات الدینیه والوعی الاجتماعی فی توقع السلامه العامه الروحیه والنفسیه عند طلبه جامعه بیام نور فی مدینه خوی.
منهجیه البحث: تعتبر الدراسه الحاضره من النوع الوصفی. وکانت المجموعه الاحصايیه لهذه الدراسه تشمل الطلبه العادیین لمرحله اللیسانس فی جامعه بیام نور فی مدینه خوی والذین تم اختیار مجموعه بحجم 120 شخصا منهم (60 فتاه و60 شابا) للعام الدراسی 2020-2019 بطریقه العینات المتاحه علی اساس قانون تاباجنیک وفیدل. وکانت ادوات جمع البیانات عباره عن استبیان یحوی علی 28 سوالا فی السلامه العامه ل کلدبرک، واستبیان 25 سوالا حول النظره الدینیه ل براهنی واستبیان 21 سوالا فی الذکاء الاجتماعی ل ترومسو. وقد تم تفکیک وتحلیل نتايج ذلک اعتمادا علی رکسیون متعدد المتغیرات وارتباط بیرسون. وقد تمت مراعاه جمیع الضوابط الاخلاقیه فی هذه الدراسه ولم یلحظ مولفو المقاله ای تضارب للمصالح.
الکشوفات: کان اعلی عمر للطلبه الذین تم اخضاعهم للدراسه الحاضره یرجع الی الفيه العمریه 25 -20 سنه (3/78 فی المايه) واغلب عدد للطلبه کان یرتبط بالفروع الفنیه. وتشیر النتايج الی وجود علاقه ذات معنی بین المعتقدات الدینیه والسلامه العامه الروحیه والنفسیه، وکذلک بین الوعی الاجتماعی والسلامه العامه (71/0R= و 01/0(P<.
الاستنتاج: یمکن القول بحسب المعطیات المتوفره بانه کلما کانت المعتقدات والعقايد الدینیه للاشخاص تتمتع بمستوی اعلی فانهم یتمتعون بسلامه عامه افضل، وکذلک فان الافراد الذین یتمتعون بوعی وثقافه اجتماعیه اعلی فانهم سوف یمتلکون مستوی افضل واحسن من السلامه العامه.
Background and Objective: Students are more in need of mental health considering the importance and direct impact they have on the growth, development and progress of the society and since they are considered as the efficient and specialized forces of the future for the society and due to the special conditions of the student period such as being away from family, entering a large and stressful complex, economic problems, high volume of courses and intense competition. It seems that there is a relationship between mental health and religious beliefs and social intelligence in the students. In this regard, the purpose of this study is to investigate the role of religious beliefs and social intelligence in predicting the mental health of students at Payame Noor University of Khoy. Methods: The present study was descriptive and performed through multivariate regression and Pearson correlation. For this purpose, from the statistical population of undergraduate students in Payame Noor University of Khoy using Fidell and Tabachnick’s formulas, a sample of 120 people (60 girls and 60 boys) were selected by random cluster sampling method in the academic year 2016-2017. From the questionnaire, 28 questions of Goldberg mental health question, 25 questions of Baraheni religious attitude and 21 questions of Tromso social intelligence were completed by the participants and the results were analyzed using multivariate regression and pearson correlation. In this study, all the ethical considerations were observed and the author of the article did not reported any conflict of interest. Results: The maximum age of the studied students was in the age group of 20-25 (78.3%) and the maximum number of students was related to technical fields. The results showed that there was a significant relationship between religious beliefs and general, mental and psychological health and between social awareness and public health (R=0.71 and P<0.01) Conclusion: Based on the findings, it can be stated that the higher the religious beliefs and beliefs of the people, the better the public health and also the people who have higher social awareness and knowledge have a better and more appropriate general health of the public