Abstract:
هدف: نظر به اهمیت سلامت روان دانشآموزان بهعنوان منابع انسانی باارزش در جامعه و نقشی که هرکدام از متغیرهای انعطافپذیری روانشناختی و خودتنظیمی هیجانی در تامین سلامت روان دانشآموزان دارند، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطافپذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی دانشآموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی بوده و در آن از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر پایه دهم شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که 30 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و در دو گروه آزمایش (و گروه کنترل بهصورت تصادفی جایگزین شدند. از پرسشنامههای انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدان (2010) برای گردآوری دادهها در مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد طی 8 جلسه 90 دقیقهای در گروه آزمایش اجرا شد اما گروه کنترل تحت مداخله قرار نگرفت. دادههای جمعآوریشده از طریق نسخه 22 نرمافزار spss و آزمون تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بین نمرههای پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد، بهنحویکه گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب افزایش انعطافپذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی گروه آزمایش شد (05/0P<).
نتیجهگیری: استفاده از گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بهمنظور افزایش انعطافپذیری شناختی و خودتنظیمی هیجانی دانشآموزان مفید و موثر است.
Objective: Considering the importance of students 'mental health as valuable human resources in societies and the role Objective: Considering the importance of students 'mental health as valuable human resources in societies and the role that each of the variables of psychological flexibility and emotional self-regulation play in providing students' mental health, the aim of this study was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment group therapy based on students' cognitive flexibility and emotional self-regulation. Method: The research method was quasi-experimental and used a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study included all 10th grade male students in Tehran in the academic year of 2019-2020, 30 of whom were selected by cluster random sampling method in two experimental groups (15 people) and control group (15 people) were replaced randomly. Dennis and Vanderwall Cognitive Flexibility Questionnaire (2010) and Hofmann and Kashdan Emotional Self-Regulation Questionnaire (2010) were used to collect data in pre-test and post-test. Acceptance and commitment group therapy was performed in 8 sessions of 90 minutes in the experimental group but the control group did not receive any intervention. The collected data were analyzed using SPSS software version 22 and analysis of covariance. Results: The results showed that there was a significant difference between the mean post-test scores of the experimental and control groups, so that acceptance and commitment group therapy increased the cognitive flexibility and emotional self-regulation of the experimental group (P Conclusion: The use of acceptance and commitment group therapy is useful and effective in order to increase students' cognitive flexibility and emotional self-regulation.
Machine summary:
اثربخشي گروه درماني مبتني بر پذيرش و تعهد بر انعطاف پذيري شناختي و خودتنظيمي هيجاني دانش آموزان The Effectiveness of Acceptance and Commitment Group Therapy on Students' Cognitive Flexibility and Emotional Self-Regulation افسانه لطفي عظيمي ١* دريافت مقاله : ١٤٠٠/٠٦/٠١ بازنگري مقاله : ١٤٠٠/١٠/٠٤ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/١٢/١١ انتشار مقاله : ١٤٠١/٣/٣١ چکيده هدف : نظر به اهميت سلامت روان دانش آموزان به عنوان منابع انساني باارزش در جامعه و نقشي که هرکدام از متغيرهاي انعطاف پذيري روان شناختي و خودتنظيمي هيجاني در تأمين سلامت روان دانش آموزان دارند، اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي گروه درماني مبتني بر پذيرش و تعهد بر انعطاف پذيري شناختي و خودتنظيمي هيجاني دانش آموزان انجام شد.
Dumont, Tarabulsy, Sylvestre & Voisin 3.
Edossa, Schroeders, Weinert & Artelt 2.
Hayes, Luoma, Bond, Masuda & Lillis 2.
براي بررسي اين که گروه آزمايش و کنترل در کدام يک از مؤلفه هاي انعطاف پذيري شناختي با يکديگر تفاوت دارند در جدول ٤ نتايج تحليل کوواريانس تک متغيري گزارش شده است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي اثربخشي گروه درماني مبتني بر پذيرش و تعهد بر انعطاف پذيري شناختي و خودتنظيمي هيجاني دانش آموزان انجام شد.
نظر به يافته هاي پژوهش ، بين پس آزمون متغيرهاي پژوهش در گروه هاي آزمايش و کنترل تفاوت معناداري وجود داشت که اين تفاوت بيانگر اثربخشي گروه درماني ACT بر انعطاف پذيري شناختي و خودتنظيمي هيجاني دانش آموزان است .
The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Cognitive-Emotional Regulation, Resilience, and Self-control Strategies in Divorced Women.