Abstract:
هدف پژوهش، مقایسه اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی مبتنی بر بازیهای رایانهای با آموزش تمرینات یکپارچگی حسی بر علائم خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان بود. روش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با کنترل و پیگیری در نظر گرفته شد. جامعه آماری، دانش آموزان با اختلال یادگیری دوره ابتدایی منطقه 2 و 5 تهران (128 نفر) در سال 1400-1399 بود. تعداد 30 دانشآموز 8 تا 11 ساله نارساخوان (19پسر، 11 دختر) به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در سه گروه 10 نفری قرار داده شدند. گروههای آزمایش، مدت 20 جلسه 30 دقیقهای تحت مداخله قرار گرفتند. گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. سپس مراحل پیش آزمون، پس آزمون انجام شد. بعد 4 ماه آزمون پیگیری اجرا شد. ابزار سنجش، نسخه چهارم هوش وکسلر کودکان (WISC-4)، آزمون خواندن و نارساخوانی (نما)، انبک (N-back)، پرسشنامه نیمرخ حسی2 (SP2) بود. دادهها با استفاده از روش آنوای دو عاملی آمیخته توسط نرم افزار SPSS-23 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد نمره خواندن کلمات، بین گروههای آزمایشی رایانه و یکپارچگی حسی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0P>). نمره درک متن، بین گروههای آزمایشی رایانه و یکپارچگی حسی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P <). بر اساس نتایج، هر دو مداخله اثربخش بوده، پایداری اثر داشتند، اما بین اثربخشی این مداخلهها بر علائم خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان تفاوت معنادار وجود داشت (001/0P <). در پیگیری 4 ماهه، مداخله تمرینات یکپارچگی حسی پایدارتر بود و میتواند به عنوان مداخلهای سودمند برای کمک به دانش آموزان نارساخوان در مدارس ابتدایی و مراکز مشکلات یادگیری استفاده شوند.
The aim of this study was to compare the effectiveness of executive functions training based on computer games with the training of sensory integration exercises on word reading and text comprehension symptoms in dyslexic students.The study method was quasi-experimental with pre-test, post-test design and a control group and follow-up stage. The statistical population included all students with elementary school learning disability in districts 2 and 5 of Tehran (128 persons) in 2020-2021. 30 dyslexic students in the age of 8-11 (19 boys, 11 girls) were selected by available sampling and randomly assigned to three groups of 10 people. The experimental groups underwent intervention for 20 sessions of 30 minutes. The control group did not receive any intervention. Pre-test and post-test were performed, then after 4 months the follow-up test was performed again. Assessment tools included the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised- Forth Edition (WISC-4), Reading & Dyslexia Test (NEMA), N-back Test, Sensory Profile 2 (SP2). Data were analyzed by Two-factor mixed ANOVA method using SPSS23 software. The results showed that there was no significant difference in word reading score between computer experimental groups and sensory integration (p>.05). There is a significant difference between the comprehension scores of these two groups (p