Abstract:
این پژوهش چارچوبی برای شناسایی، طراحی و اعتباریابی الگوی یادگیری معکوس مبتنی بر رویکرد تدریس مسالهمحور را ارائه میدهد و تلاش میکند تا یک طرح کلی برای طراحی الگوی آموزشی نوین به عنوان یک استراتژی بهبود در تدریس و یادگیری زبان انگلیسی ارائه دهد. همچنین به عنوان یک تسهیلگر و راهنما به رفع مشکل یادگیری و عملکرد بهتر در یادگیری پرداخته است. پژوهش حاضر جزء پژوهشهای کاربردی است. در بخش کیفی، جهت شناسایی مولفههای الگو از طریق مرور نظاممند تعداد 93 اثر و از طریق مصاحبة عمیق با 32 نفر از متخصصان در دسترس و هدفمند، اطلاعات گردآوری شدند. سپس تحلیل محتوای کیفی استقرائی مولفهها انجام و شاخصهای نهایی الگو مشخص گردید. برای اعتباریابی مولفهها در بخش کمی، از 25 نفر از متخصصان خواسته شد تا در زمینة شاخصها و الگو اظهارنظر نمایند. بر اساس نتایج بهدست آمده از CVR=0. 9 و پایایی پرسشنامه r=0. 83 نیز هر 94 مولفه در قالب 18 شاخص اصلی و 76 شاخص فرعی که بهطور مجزا فعالیتهای قبل، حین و بعد از کلاس به همراه فعالیتهای مستقل مدرس و فراگیر تایید و بهصورت الگوی مفهومی و روندی ارائه گردید. نتایج حاکی از قابل قبول بودن شاخصهای شناسایی شدة الگوی طراحی شده دارد. همچنین بر طبق نظر متخصصان، وجود مولفههای ارئه شده در الگو میتواند بهعنوان انتخاب روش تدریس مناسب با طراحی آگاهانه تاثیر فراوانی بر فعال بودن فراگیران در یادگیری خود داشته باشد. لذا چگونگی برنامهریزی و اجرای این الگو نه تنها به مدرسان زبان انگلیسی بلکه به مدرسان گرایشها و دروس مختلف نیز پیشنهاد میشود.
This research provides a framework for identifying, designing and validating a FLP in terms of PBTA. It seeks to provide an outline for designing a new learning model as an improvement strategy in English language teaching and learning. It is also as a facilitator and guide to solve learning problems and improve better performance in learning. The present study was an applied research. Qualitative information was collected to identify the components of the pattern through a systematic review of 93 written and electronic documents and in-depth interviews with 32 available and purposeful experts. Then, inductive qualitative content analysis of the components was performed and the final characteristics of the pattern were determined. To confirm the components, 25 experts were asked to evaluate them. Based on the results of CVR = 0.9 and the reliability of the questionnaire r = 0.83, all 94 components in 18 main indicators and 76 sub-indicators were confirmed. the activities before, during and after the class were separately approved along with the independent activities of the teacher and learner, and presented as a conceptual and process pattern. The results indicated the acceptability of the identified indicators and sub-indicators of the designed pattern. According to experts, the existence of the presented components in the pattern can have a great impact on the activity of learners as choosing the appropriate teaching method with conscious design. Therefore, how to plan and implement this pattern are recommended not only to English language teachers but also to teachers of different courses.